Πέρασαν τέσσερα χρόνια από την πολύ όμορφη εμπειρία του σεμιναρίου, στο Μιλάνο.
Ένα “σεμινάριο παιδικού-εφηβικού μπάσκετ, Μιλάνο 2013”, με τους Ιταλούς συνάδελφους προπονητές καλαθοσφαίρισης Andrea Capobianco, Andrea Mennozi, Marco Crespi,Marco Sangeuttoli, τον Ισπανό Borja Comenge και τον Ιταλό γυμναστή Francesco Cuzzolin.
Στη συνέχεια παρουσιάζεται μία σύνοψη για την ομιλία του καθενός.
Με την ευκαιρία λοιπόν, της διεξαγωγής των αγώνων του Final 8 για το κύπελλο Ιταλίας, η Ιταλική Ομοσπονδία Καλαθοσφαίρισης σε συνεργασία με το σύνδεσμο προπονητών της Ιταλίας, πραγματοποίησε διήμερο σεμινάριο στο Μιλάνο ( 9 -10 Φεβρουαρίου 2013).
Η θεματολογία του σεμιναρίου αφορούσε τη διδασκαλία του μπάσκετ στο παιδικό και στο εφηβικό. Η διοργάνωση του σεμιναρίου ήταν πολύ καλή και το επίπεδο των ομιλητών στα θέματα που ανέπτυξαν ιδιαίτερα σημαντικό για τους προπονητές που διδάσκουν στις παραπάνω ηλικίες.
Το σεμινάριο ξεκίνησε με το Marco Crespi, βοηθό προπονητή στη Montepaschi Siena. Ο Marco Crespi εργάστηκε στα παιδικοεφηβικά της Olimpia Milano από το 1983 έως το 2000.
Από το 1998 έως το 2000 ήταν βοηθός του Bogdan Tanjevic στην Εθνική Ιταλίας και πρώτος προπονητής στην Εθνική Ιταλίας κάτω των 22 ετών.
Από το 2003 έως το 2006 συνεργάστηκε με τους Phoenix Suns στο τομέα του διεθνούς scouting.
O coach Crespi αναφέρθηκε στη διδασκαλία του σουτ και το πως πρέπει να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στα προπόνηση των ποδιών.
Τα σουτ στο σύγχρονο μπάσκετ κατά ένα μεγάλο ποσοστό γίνονται κοντά στο καλάθι ή σε προσπάθεια για τρίποντο. Τα παιδιά αυτών των ηλικιών όμως θα προπονηθούν στα σουτ μέσης απόστασης με ιδιαίτερη προσοχή στη τεχνική του χεριού, στη στάση του σώματος αλλά και στο πως κινούνται με τα πόδια τους πριν πάρουν τη μπάλα.
Δίνει ιδιαίτερη σημασία στη τοποθέτηση των ποδιών κάτω από την υποδοχή της μπάλας, ανεξάρτητα από ποια κατεύθυνση έρχεται αυτή στα χέρια του νεαρού παίκτη. Τονίζει τη σημασία του σωστού ρυθμού στη τοποθέτηση του δεύτερου ποδιού σε stride stop. Ο ρυθμός και η ισορροπία οδηγούν σε μία γρήγορη αλλά και σωστή εκτέλεση του σουτ.
Ιδιαίτερα μετά από χειρισμό μπάλας, το σταμάτημα των ποδιών και η τοποθέτηση τους για την εκτέλεση του σουτ, παρομοιάζεται από το coach Crespi σαν την ικανότητα του ποδοσφαιριστή που με μία μόνο επαφή αποκτά τον έλεγχο της μπάλας και μπορεί να αποφασίσει αμέσως την επόμενη κίνηση. Χαρακτηριστικά αναφέρει όλη η κίνηση πρέπει να διαρκεί όσο ένα «Κλικ». Το σουτ μετά από ντρίμπλα θέλει μεγάλη ικανότητα στο ρυθμό.
Αυτά τα στοιχεία πρέπει να προπονούνται στο παιδικό και στα πρώτα χρόνια του εφηβικού διότι, μετά τα 17 -18 χρόνια είναι πολύ δύσκολο να αλλάξεις κακές συνήθειες σε ένα παίκτη.
Κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας ο προπονητής θα βρει το κατάλληλο τρόπο επίδειξης των κινήσεων αλλά και ομιλίας προς τα παιδιά, έτσι ώστε αυτά να καταλαβαίνουν τι ζητάει και ποιες είναι οι προϋποθέσεις ενός σωστού σουτ.
Στη παιδική ηλικία οφείλει ο προπονητής να πάρει τη σκέψη του παιδιού από το αποτέλεσμα ενός σουτ, να αποφύγει τη δημιουργία αρνητικών συναισθημάτων όταν δεν σκοράρει, γιατί απλά μαθαίνει να σουτάρει σωστά. Το σκοράρισμα στα περιφερειακά σουτ θέλει υπομονή και αρκετή συστηματική δουλειά.
Πέρα από τις ασκήσεις διδασκαλίας του σουτ, στην Ιταλία όλα τα παιδιά σε κάθε προπονητική μονάδα ακολουθούν πρόγραμμα εκγύμνασης των ποδιών, με σχοινάκια με μικρά εμπόδια, με ασκήσεις ισορροπίας και αλτικές ασκήσεις με τις μπάλες του μπάσκετ στα χέρια. Εκτελούν διαφορετικά άλματα σε κατεύθυνση μέσα στο χώρο με το τελευταίο άλμα να είναι πάντα κάθετο. Επίσης γίνονται και αλτικές ασκήσεις με τα παιδιά να έχουν πλάτη στο καλάθι και στο τελευταίο άλμα να γυρίζουν και να σκοράρουν.
Σκοπός του προγράμματος με την ονομασία “tirare con i piedi” είναι τα πόδια των νεαρών παικτών να αποκτήσουν ικανότητες που θα βοηθήσουν και στην αποφυγή των τραυματισμών κατά την εξέλιξη τους στο ανδρικό μπάσκετ.
Στις ασκήσεις που παρουσίασε στη συνέχεια ο coach Crespi ζήτησε χαρακτηριστικά από τα παιδιά να «πιάσουν τη μπάλα με τα πόδια».
Ο coach Crespi κλείνει την ομιλία του τονίζοντας για άλλη μία φορά προς τους προπονητές να είναι ιδιαίτερα προετοιμασμένοι πριν τη προπόνηση έτσι ώστε να διδάξουν αποτελεσματικά στα παιδιά όλο το πλάνο διδασκαλίας τους.
____________________________________________________
Ο coach Andrea Capobianco εργάζεται ως βοηθός στην εθνική Ιταλίας. Είναι επίσης τεχνικός διευθυντής στις εθνικές ομάδες της Ιταλίας στις μικρότερες ηλικίες. ‘Έχει εργαστεί στις ομάδες Battipaglia, Salerno, Avellino και το 2008 κέρδισε το τίτλο στο κύπελλο Ιταλίας με την Jesi. Το 2009 στη πρώτη κατηγορία με την Terano κατέκτησε την ιστορική για αυτή την ομάδα 3η θέση και έγινε προπονητής της χρονιάς στην Ιταλία.
Ο coach Capobianco στην ομιλία του ανέλυσε το τρόπο με τον οποίο χτίζεται ένα επιθετικό σύστημα στις μικρές ηλικίες. Θεωρεί ότι στις μικρές ηλικίες το 80% των καταστάσεων σκοραρίσματος βγαίνει από φάσεις 1 με 1 το υπόλοιπο 20% αφορά επιλογές από κινήσεις των παικτών χωρίς τη μπάλα που οδηγούν σε ελεύθερα σουτ.
Για τις επιλογές στην εκτέλεση του σουτ, οι νεαροί παίκτες μαθαίνουν ότι τα πάντα εξαρτώνται από το χρόνο του παιχνιδιού. Μαθαίνουν να παίζουν με τα δευτερόλεπτα κάθε επίθεσης, αλλά και σε συνδυασμό του χρόνου που απομένει για να τελειώσει το παιχνίδι με το σκορ που υπάρχει στο ταμπλό.
Ειδικά στην εφηβική ηλικία η ανάπτυξη της τεχνικής και η γνώση της τακτικής πρέπει να συνεργάζονται αρμονικά. Ο νεαρός παίκτης οφείλει να καταλαβαίνει γιατί κάνει μία προκαθορισμένη κίνηση στο σύστημα της ομάδας. Οι επιλογές που του δίνονται για να σκοράρει εξαρτώνται από τη τεχνική του κατάρτιση.
Στην εφηβική ηλικία επιμένουμε πολύ στο transition game αφού τα παιδιά μπορούν πλέον να τρέξουν πιο γρήγορα από τη παιδική ηλικία. Το trasnition σαν πρώτη μορφή επίθεσης δουλεύεται σε κάθε προπόνηση. Οι παίκτες σίγουρα δυσκολεύονται να βρουν εύκολα τις επιλογές τους στο transition, ενώ εμείς οι προπονητές που τα έχουμε ήδη στο μυαλό μας, οφείλουμε να τους τα κάνουμε πιο κατανοητά.
Στο τέλος της ομιλίας του ο coach Capobianco δείχνει ατομική προπόνηση των παιδιών με υποδοχή μπάλας μέσα από διαφορετικές κινήσεις (curl , flare …) από τις οποίες επιμένει οι παίκτες να εκτελούν σωστά τις κινήσεις στα πόδια και ανάλογα με το ταλέντο και την ικανότητα να παίρνουμε αυτές για να φτιάξουμε μορφές σετ επιθέσεων.
Η διδασκαλία στην νεαρή ηλικία απαιτεί τη σωστή διδασκαλία πάσας σε όλες τις πιθανές καταστάσεις. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι διδάσκουμε τους μελλοντικούς παίκτες του αθλήματος και να τους βοηθούμε με τις γνώσεις μας να βρίσκουν λύσεις στην επίθεση απέναντι σε κάθε αμυντική κατάσταση man to man ή ζώνη.
____________________________________________________
Ο coach Andrea Mennozi είναι υπεύθυνος των ομάδων U19 και U17 στο σύλλογο Reggio Emilia. Κατέκτησε το πρωτάθλημα Ιταλίας U21 το 2007 και U20 το 2003. Το 2004 και 2005 ήταν υπεύθυνος του προπονητικού προγράμματος των παιδοεφηβικών Ιταλικών εθνικών ομάδων.
Το θέμα που ανέπτυξε ο coach Mennozi ήταν η προπόνηση για τη βελτίωση των παικτών που παίζουν κοντά στο καλάθι. Έδωσε έμφαση στη μεθοδολογία και στο ότι ο προπονητής οφείλει να διορθώνει κάθε φορά ένα λάθος και όχι μαζί πολλές διορθώσεις προς τους νεαρούς ψηλούς παίκτες.
Οι νεαροί ψηλοί παίκτες θα διδαχθούν στο εφηβικό μπάσκετ τις δουλειές που οφείλουν να κάνουν όσο πιο καλά γίνεται μέσα στο γήπεδο. Το ρημπάουντ, τη πάσα στον δεύτερο ψηλό, το σωστό screen και την αμυντική αντιμετώπιση όλων των πιθανών επιθετικών καταστάσεων όπως το pick & roll.
Για το coach Mennozi ο ψηλός παίκτης όταν δέχεται τη μπάλα, λειτουργεί σαν το δεύτερο play maker της ομάδας, ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε θέση high post.
Στο λίγο χρόνο που έχει στη διάθεση του για να δουλέψει τους νεαρούς ψηλούς παίκτες των εθνικών ομάδων, δίνει σημασία στα βήματα προόδου στα οποία προσθέτει τη δική του φιλοσοφία, στη δουλειά που έχουν κάνει οι συνάδελφοι προπονητές στους συλλόγους των παιδιών. Αξιολογεί το ταλέντο των παικτών και δουλεύει πάνω σε αυτό.
Θεωρεί ότι το ύψος των παικτών δεν αποτελεί από μόνο του στοιχείο για τον παίκτη που παίζει κοντά στο καλάθι. Χρειάζεται να αναπτύξει τη δύναμη του και την ταχύτητα των ποδιών.
Έτσι, θα μπορέσει ο νεαρός ψηλός παίκτης να αποκτήσει καλό έλεγχο του σώματος, ισορροπία κινήσεων, έλεγχο της μπάλας, σωστό πίβοτ και ικανότητα παιχνιδιού σε καταστάσεις 1 με 1.
____________________________________________________
Ο coach Borja Comenge εργάζεται στην “Βarcelona B”. Ξεκίνησε τη προπονητική στην ισπανική Leida και στη συνέχεια έγινε βοηθός στη Girona όπου κέρδισε το FIBA Eurocup το 2007.
Το 2008 σε ηλικία 30 ετών, έγινε πρώτος προπονητής στη Girona. Το 2010 έγινε προπονητής στη “Barcelona B” και το 2011 κέρδισε το Copa del Rey για τις ομάδες αυτής της ηλικίας.
Το 2012 κέρδισε το τίτλο στην Ισπανία με την εφηβική ομάδα της Barcelona.
Το θέμα της πρώτης ομιλίας του Comenge είναι η δομή της προπόνησης των εφηβικών και της δεύτερης ομάδας της Barcelona.
Ο coach Borja Comenge μας λέει πως στη προπόνηση του μπάσκετ, υπάρχουν στοιχεία που είναι κοινά σε όλες τις κατηγορίες.
Ωστόσο, στις μικρές ηλικίες να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στη διδασκαλία της άμυνας.
Αρχικά να μάθουμε στα παιδιά να επικοινωνούν όταν παίζουν άμυνα. Αυτό ξεκινά από ασκήσεις 1 με 1. Τα βασικά της άμυνας χρειάζεται να γίνουν γνώση στα παιδιά, όπως :
-
Στάση του αμυντικού μεταξύ μπάλας και καλαθιού
-
Πάντα ένα χέρι πάνω στη μπάλα
-
Πάντα ένα χέρι σε κάθε πιθανή πάσα
-
Σε άμυνα μακριά από τη μπάλα, οπτικός έλεγχος του παίκτη που δεν έχει μπάλα αλλά και του παίκτη που έχει τη μπάλα
-
Και οι πέντε παίκτες οφείλουν να γνωρίζουν άμυνα
Βασική παρατήρηση στα παιδιά του παιδικού-εφηβικού , πάντοτε σε κάθε πάσα, τη στιγμή που η μπάλα ταξιδεύει στον αέρα, να αλλάζουν αμέσως την αμυντική τους θέση μέσα στο γήπεδο σε σχέση με τη νέα θέση της μπάλας.
Ο coach Borja Comenge μας συμβουλεύει όταν διδάσκουμε τα παιδιά του παιδικού-εφηβικού , να έχουμε υπομονή.
Δεν μπορούμε να τους μάθουμε όλο το μπάσκετ αμέσως.
Οφείλουμε στο σχεδιασμό των προπονήσεων μας, να διδάσκουμε το Α, μετά το Β και στη συνέχεια πριν πάμε στο Γ, να διδάξουμε καλά το Α με το Β μαζί.
Είναι πάντα δύσκολο να περάσουμε όλες τις ιδέες μας στους νεαρούς παίκτες.
Έτσι, προσέχουμε να κατανοούν ότι τους ζητάμε να εκτελέσουν μέσα στο γήπεδο και στην επόμενη φάση της διδασκαλίας μας, ζητάμε την ταχύτητα στην εκτέλεση αυτών που έχουν κατανοήσει.
Μας ενδιαφέρει ο αυτοματισμός αυτών που έχουν μάθει και ελέγχουμε τη γνώση τους πάνω στο τρόπο του παιχνιδιού που έχουμε σχεδιάσει.
Στο πλάνο των ασκήσεων παιδικού-εφηβικού μπάσκετ που παρουσίασε της Barcelona, διδάσκουν την άμυνα από το επιθετικό μέρος του γηπέδου και στη συνέχεια έρχονται στο αμυντικό.
Ζητάνε στα παιδιά να καταλάβουν ότι κάθε λάθος που θα οδηγήσει σε αλλαγή κατοχής στον επιθετικό χώρο, μπορεί να δώσει ένα γρήγορο σκοράρισμα.
Επίσης οι νέοι παίκτες μαθαίνουν να κερδίζουν τη μπάλα από τη παράβαση των 8 δευτερολέπτων.
Τονίζει ότι και τα παιδιά που παίζουν στην επίθεση μαθαίνουν να εκτελούν σωστά τα «βασικά» αμέσως με την έναρξη της επίθεσης τους.
____________________________________________________
Ο coach Marco Sangeuttoli είναι πρώτος προπονητής στις ομάδες U15 και U17 της Bologna όπου εργάζεται από το 1992. Στη καριέρα του έχει κερδίσει το πρωτάθλημα Ιταλίας με τα παιδοεφηβικά το 1990 με την Fortitudo Allievi, το 1999 και το 2012 με τη Vu Nere. Από 1998 έως το 2002 υπήρξε προπονητής στην εθνική ομάδα της Ιταλίας U20.
H ομιλία του coach Sangeuttoli, είχε περιεχόμενο την ατομική προπόνηση για τους νεαρούς παίκτες στο παιδικό μπάσκετ, με στόχο για να βελτιώσουν τις ικανότητες τους στο περιφερειακό παιχνίδι.
Μας λέει λοιπόν ότι τα παιδιά σε αυτή την ηλικία χρειάζεται να εκτελούν τις επιθετικές τους ενέργειες χωρίς να βλέπουν τη μπάλα. Στη διδασκαλία κάθε επιθετικής κίνησης, η μεθοδολογία απαιτεί από τα παιδιά:
1ο Να εκτελούν σωστά χωρίς αμυντικό παίκτη
2ο Να αυξήσουν την ικανότητα του αδύνατου χεριού
3ο Να αναπτύξουν τις φυσικές ικανότητες ( Coordination )
Στη διδασκαλία του coach Sangeuttoli προπονεί τις κινήσεις των παιδιών με τη μπάλα από τη περιφέρεια προς το καλάθι. Δίνει έμφαση στο σωστό συνδυασμό της ταχύτητας στη κίνηση και στον έλεγχο του σώματος. Μετά τη πρώτη περίοδο της διδασκαλίας των ατομικών κινήσεων, ζητάει η ταχύτητα στη προπόνηση να πλησιάζει το ρυθμό του αγώνα.
Ο coach Sangeuttoli, χρησιμοποιεί καρέκλες μέσα στο γήπεδο και μικρά εμπόδια σε ύψος, για να εκτελέσουν τα παιδιά όσο πιο σωστά γίνεται το πρώτο σταυρωτό βήμα στο πέρασμα του αντιπάλου.
____________________________________________________
Ο γυμναστής Francesco Cuzzolin εργάζεται στην εθνική Ιταλίας και είναι υπεύθυνος του προγράμματος φυσικής κατάστασης όλων των εθνικών ομάδων στις υποδομές.
Στο παρελθόν και για 15 χρόνια εργάστηκε με επιτυχία σε διάφορες ομάδες όπως η Benneton Traviso και η Virtus Bologna. Για τρεις περιόδους εργάστηκε στην εθνική Ρωσίας με την οποία κέρδισε το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα.
Το 2009 εργάστηκε στην εθνική Λετονίας και το 2010 έγινε ο πρώτος Ευρωπαίος γυμναστής που πέρασε στο ΝΒΑ για λογαριασμό των Toronto Raptors.
O γυμναστής Francesco Cuzzolin στην ομιλία του με το εφηβικό της Armani Milano, μας παρουσίασε τις βασικές θέσεις και στάσεις των νεαρών παικτών και πως αυτές βελτιώνονται με προγράμματα ασκήσεων δύναμης και ισορροπίας.
Χρησιμοποιεί όλα τα σύγχρονα μέσα, με λάστιχα με μπάλες Pilates, με κώνους και μικρά εμπόδια για αλτικές ασκήσεις.
Στο δικό του προγραμματισμό, τα παιδιά ελέγχονται για την ικανότητα τους να λυγίζουν σωστά τα γόνατα χωρίς να χάνουν τον έλεγχο του υπόλοιπου σώματος.
Επιμένει πολύ σε αυτό διότι αποτελεί την προϋπόθεση για σωστή αντίδραση στις φάσεις του παιχνιδιού.
Κάνει στα παιδιά τεστ ευκαμψίας στη μέση αλλά και στα γόνατα με βαθύ κάθισμα.
Μέσα από τα αποτελέσματα των τεστ, διαμορφώνει την επιβάρυνση των ασκήσεων για κάθε παιδί ξεχωριστά σύμφωνα με τις δικές του απαιτήσεις.
Χωρίζει το σώμα με μία κάθετη γραμμή σε δύο μέρη (αριστερό και δεξί).
Οι γυμναστικές του ασκήσεις αποσκοπούν στην ενδυνάμωση κάθε πλευράς, ώστε να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις των επαφών που δημιουργούνται σε block outs και στα screens.
Οι ασκήσεις του Francesco Cuzzolin έχουν κοινά στοιχεία με ασκήσεις που μας έχει παρουσιάσει ο δικός μας γυμναστής ο Κώστας Χατζηχρήστος.
Ο γυμναστής Francesco Cuzzolin μας προτρέπει να γυμνάζουμε σωστά τα παιδιά του παιδικού-εφηβικού, σαν να πρόκειται να παίξουν στο ΝΒΑ κάποια στιγμή, ανάλογα με το ταλέντο τους.