H “έρευνα αγοράς” στον αθλητισμό

Στην εκδήλωση που διοργάνωσε ο σύλλογος Βετεράνων καλαθοσφαιριστών Ολυμπιακού Πειραιά, η κυρία Ξένια Κούρτογλου ήταν παρουσιάστρια της πρώτης ομιλίας για τον                                      “Αθλητισμό, το Χρήμα και την Επικοινωνία”

   

Η FocusBari ως εταιρεία της κυρίας Ξένιας Κούρτογλου, στοχεύει στη συνεχή ανίχνευση, «φωτογράφιση» και μελέτη των εξελίξεων της κοινωνίας, τη συστηματική αποτύπωση των αλλαγών στην νοοτροπία, τις αξίες, τα ζητούμενα, τις ανάγκες και την καθημερινότητα των καταναλωτών, καθώς αυτά και μόνο αυτά αποτελούν την γενική βάση πάνω στην οποία έρχονται να δημιουργηθούν, να λανσαριστούν και να υποστηριχθούν όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες της αγοράς.

Η ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ

Η κυρία Ξένια Κούρτογλου, στο πρώτο μέρος της παρουσίασης της με την ομιλία της, αναφέρθηκε στην γενική σημασία που έχουν τα αποτελέσματα από την «έρευνα αγοράς».

Ο θεωρητικός ορισμός της «έρευνας αγοράς» είναι η συστηματική καταγραφή πληροφοριών που αφορούν στο μάρκετινγκ προϊόντων και υπηρεσιών.

Ουσιαστικά, λειτουργεί ως εργαλείο, για να καθοδηγήσει τις αποφάσεις, ώστε αυτές να λαμβάνονται με το μικρότερο δυνατό ρίσκο.

Για κάποιον επιχειρηματία αυτή η έρευνα, το βοηθάει να ξέρει τι πρέπει να προσφέρει στον πελάτη του για να μεγιστοποιήσει την επιτυχία των πωλήσεων του.

Έτσι, ο επιχειρηματίας δεν «πηγαίνει στα τυφλά», αλλά επιλέγει τις ενέργειες του που θα του δώσουν το μικρότερο κόστος στις επενδύσεις του.

Σε όλα τα στάδια της ανίχνευσης του επιχειρηματία αλλά και στην αξιολόγηση όσων ενεργειών ήδη έχουν πραγματοποιηθεί.

Η τεχνολογία βοηθάει την αμφίδρομη επικοινωνία του επιχειρηματία, ώστε ακόμη και μία αθλητική ομάδα ή αθλητική διοργάνωση να είναι επιτυχημένη.

  • Η έρευνα ξεκινάει από τις ανάγκες του κοινού στο οποίο απευθύνεται η επιχείρηση. Λαμβάνεται υπόψη τι ισχύει στην αγορά και στην κοινωνία ευρύτερα.

  • Δημιουργούμαι κάτι που να έχει διαφοροποίηση και μοναδικότητα, να καλύπτει τις καταναλωτικές ανάγκες του κοινού που απευθυνόμαστε.

  • Διαμορφώνουμε μία συνεπή στρατηγική.

  • Παρακολουθούμε με συστηματικότητα και συνέπεια την εξέλιξη των αναγκών.

Σε όλα αυτά τα στάδια, εργαλείο αποτελεί η «έρευνα αγοράς».

 

Τα είδη της έρευνας αγοράς

Η «έρευνα αγοράς» έχει δύο βασικά είδη που έχουν διαφορετική φύση:

  1. Την ποιοτική έρευνα, η οποία πραγματοποιείται με ομαδικές συζητήσεις, συνεντεύξεις που αποσκοπεί στην ανίχνευση του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν οι άνθρωποι ως καταναλωτές. Γίνεται σε βάθος και μας απαντάει ερωτήματα όπως το «γιατί» και το «πώς».

  2. Την ποσοτική έρευνα, η οποία «φωτογραφίζει» την συμπεριφορά των καταναλωτών στην πράξη μέσα από τη χρήση των δημοσιευμένων αριθμών. Μας δίνει πληροφορίες για το «πόσοι» κάνουν κάτι, «ποιοι» είναι αυτοί και «πότε» το κάνουν.

 

Ένα παράδειγμα ποσοτικής έρευνας, μας δείχνει την αναπτυσσόμενη εξέλιξη της σχέσης των Ελλήνων με την τεχνολογία.

Την περίοδο 2001 – 2016, η χρήση του PC εξελίχθηκε στην Ελλάδα. Το ίδιο και η χρήση του internet, η οποία πλέον ξεπερνάει το ποσοστό της κατοχής PC, αφού οι καταναλωτές χρησιμοποιούν το «έξυπνο» κινητό τους τηλέφωνο για την χρήση του διαδικτύου. Το 60% των Ελλήνων έχει το «έξυπνο» τηλέφωνο στο χέρι τους.

Η ίδια ανάπτυξη παρουσιάζεται στην ευρυζωνικότητα των ελληνικών νοικοκυριών, ιδιαίτερα την περίοδο 2008 – 2015. Σε αυτό συνέβαλαν και οι πάροχοι που αναβάθμισαν τις υπηρεσίες τους. Περισσότερα από 7 στα 10 σπίτια στην Ελλάδα, έχουν ευρυζωνικό internet.

Παρόμοια είναι η εξέλιξη των κοινωνικών δικτύων. Από το 9% το 2008, σήμερα περισσότερο από το 60% έχει ένα προφίλ στα κοινωνικά δίκτυα.

Αύξηση παρουσιάζει και το «ηλεκτρονικό εμπόριο», στην οποία βοήθησαν και τα capital controls.

Το 19% έχει πλέον πρόσβαση στη συνδρομητική τηλεόραση.

 

Η ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

Στο δεύτερο μέρος της παρουσίασης της, η κυρία Ξένια Κούρτογλου, αναφέρθηκε στην σημασία που έχουν τα αποτελέσματα από την «έρευνα αγοράς» στον αθλητισμό.

Πως μπορεί η «έρευνα αγοράς» να βοηθήσει στον αθλητισμό; Ποια στοιχεία της έρευνας αυτής αφορούν κυρίως την καλαθοσφαίριση;

Αυτή χρησιμοποιείται από έναν αθλητικό οργανισμό, με τον ίδιο τρόπο που την χρησιμοποιεί ένα άλλο μέσο.

Ένας αθλητικός οργανισμός απευθύνεται σε δύο επίπεδα κοινού:

  1. Στο πλατύ κοινό, που είναι οι φίλαθλοι και οι οπαδοί.

  2. Στο κοινό των χορηγών και της προβολής τους μέσα από τη διαφήμιση, που θα βοηθήσουν τον αθλητικό οργανισμό στην ανάπτυξη των στόχων του.

    Το πλατύ κοινό

Αυτό που μας ενδιαφέρει στην έρευνα αγοράς για το πλατύ κοινό, είναι κάθε πληροφορία που βοηθάει στην κατάστρωση στρατηγικών πλάνων και ενεργειών το οποίο προωθείται ως πληροφοριακό υλικό στους χορηγούς:

  1. Πόσα και ποια είναι τα μέλη του πλατύ κοινού;

      2.Ποιες ανάγκες καλύπτουν μέσα από τη σχέση τους με τον αθλητισμό και την ομάδα;

  1. Ποιες είναι οι συνήθειες τους;

  2. Πώς αισθάνονται σήμερα για το άθλημα που προτιμούν;

  3. Τι περιμένουν στο μέλλον από το άθλημα τους και τους διοργανωτές του;

    Το κοινό των χορηγών

Όσον αφορά το κοινό των χορηγών, μας ενδιαφέρει:

  1. Ποιοι είναι οι χορηγοί;

  2. Σε ποιο αντικείμενο εξειδικεύονται;

  3. Πως μία αθλητική εταιρία ή γενικά μία εταιρεία, μπορεί να ταυτίσει το προϊόν της με έναν αθλητικό οργανισμό, με μία ομάδα ή ένα ξεχωριστό άθλημα;

  4. Σε ποιο φύλο ταιριάζει το προϊόν ή οι υπηρεσίες του χορηγού (αντρικό ή γυναικείο ή και τα δύο);

Οι εταιρείες ως χορηγοί, για να μπορέσουν να επιλέξουν μία χορηγία που τους προτείνει η έρευνα αγοράς και είναι εμπορικά συμφέρουσα, πρέπει να γνωρίζουν ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία για το κοινό του αθλήματος.

Αυτά τα στοιχεία τα χρειάζονται και ως αποτελέσματα μετά τη χορηγίας τους, για την αξιολόγηση της χορηγικής τους προσπάθειας.

Τους ενδιαφέρει η τηλεθέαση ενός αθλήματος, η προσέλευση των θεατών στους αγωνιστικούς χώρους και η ικανοποίηση τους από την παρουσία του προϊόντος τους στη ζωή της ομάδας τους.

   

Έρευνες της εταιρείας FocusBari

Αυτές οι έρευνες της FocusBari, την οποία έχει ιδρύσει και καθοδηγεί με επιτυχία εδώ και χρόνια η κυρία Ξένια Κούρτογλου, σχετίζονται με τη δημοτικότητα των αθλημάτων, τη διαχρονική σχέση των φιλάθλων με την ομάδα τους και την εικόνα των χορηγών.

      Κατηγοριοποίηση των αθλημάτων

  1. Τουλάχιστον ένα άθλημα από μία λίστα 20 αθλημάτων, παρακολουθείται από το 64% των Ελλήνων.

  2. Οι άνδρες αποτελούν περίπου διπλάσιο κοινό σε σχέση με τις γυναίκες.

  3. Προηγείται το ποδόσφαιρο με 47%, ακολουθεί το μπάσκετ, ο στίβος, η Formula1 και η κολύμβηση. Τα αθλήματα αυτά «αγγίζουν» μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού.

  4. Το ποδόσφαιρο το παρακολουθούν άνδρες κατά 76% και γυναίκες κατά 24%.

  5. Το μπάσκετ έχει κοινό ανδρών σε ποσοστό 71% και γυναικών σε ποσοστό 29%.

  6. Οι φίλαθλοι που επιλέγουν το μπάσκετ σε σχέση με το ποδόσφαιρο, το θεωρούν λιγότερο «βρώμικο» ως παιχνίδι.

    Αθλητισμός και ανδρικό κοινό

     Τι σημαίνει για τους άνδρες η ενασχόληση με τον αθλητισμό;

Οι άνδρες με την τεχνική των «ελεύθερων συνειρμών», οι λέξεις που δηλώνουν για τον αθλητισμό είναι:

… ποδόσφαιρο, μπάσκετ, αγωνία, χιούμορ, εκτόνωση, θέαμα, αδρεναλίνη, παρέα…

     Κάλυψη αναγκών από τον αθλητισμό

       Καλύπτει επίσης, η ενασχόληση με τα αθλητικά και τις βασικότερες ανάγκες:

  1. Κάτι που κάνουν στον ελεύθερο χρόνο τους.

  2. Πηγαίνουν στο γήπεδο ως θεατές.

  3. Κοινωνική ανάγκη για παρέα.

  4. Θεωρούν τον αθλητισμό ως στοιχείο της αντρικής ταυτότητας.

  5. Αποτελεί ευκαιρία για συζήτηση.

  6. Ενώνει ανθρώπους από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις και περιβάλλοντα με πλατφόρμα σύνδεσης την ομάδα τους ή το άθλημα που τους αρέσει.

  7. Ψυχολογικές, για την παρέα και τη φιλία, τη διασκέδαση και τη χαλάρωση με φίλους.

       Κατηγοριοποίηση των φιλάθλων

          Οι φίλαθλοι σύμφωνα με μία άλλη έρευνα, κατηγοριοποιούνται ως εξής:

  1. Στους ψύχραιμους, που αποτελούν περίπου το 25%. Αυτή η κατηγορία ήταν με μικρότερο ποσοστό τα προηγούμενα χρόνια. Πλέον, τα θέματα των ανδρών σε σχέση με την εργασία, την οικονομία, την καριέρα και την επιβίωση τους, στις ιδιαίτερες στιγμές που βιώνει η χώρα, έχει πάει τη σχέση με την ομάδα λίγο πιο πίσω.

  1. Στους ένθερμους, που αποτελούν περίπου το 50% του κοινού. Η σχέση με την ομάδα τους είναι πολύ δυνατή. Ασχολούνται με αυτήν χωρίς να φτάνουν στα άκρα.

  1. Στους φανατικούς, που αποτελούν το υπόλοιπο ποσοστό. Για αυτούς η σχέση τους με την ομάδα είναι μέρος της ύπαρξης τους. Η ομάδα είναι «θρησκεία» για αυτούς.

         Ο φανατισμός συναντιέται ως φαινόμενο στις μικρότερες ηλικίες, με χαρακτήρες πολύ παρορμητικούς, αυθόρμητους και καμιά φορά απόλυτους. Οι μικρότερες ομάδες έχουν συνήθως μεγαλύτερο φανατικό πυρήνα.

     Γενικότερες έρευνες στον αθλητισμό

        Οι φίλαθλοι κυρίως ζητούν από τη διοργάνωση του αθλήματος τους:

  1. Πόλεμο κατά της διαφθοράς

  2. Προγράμματα για νέους αθλητές σε ακαδημίες

  3. Έλεγχο για την σωστή τήρηση των κανόνων

  4. Πειθαρχικός έλεγχος των ομάδων και των αθλητών

  5. Έλεγχος της διαιτησίας

    Ενημέρωση των φιλάθλων

     Προκύπτει κυρίως από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, το διαδίκτυο, τις εφημερίδες. Τους αρέσει κυρίως η παρακολούθηση με παρέα στο σπίτι.

 

 

 

    Οι έρευνες που σχετίζονται με την καλαθοσφαίριση

   Το μπάσκετ ειδικά, έχει πολλές δυνατότητες προβολής μέσα στο χώρο του αθλήματος για την προβολή των χορηγών.

Στο μπάσκετ το γυναικείο κοινό είναι περισσότερο από τα άλλα αθλήματα.

Οι φίλαθλοι του μπάσκετ γνωρίσουν και έχουν ενδιαφέρον για τις εξής οργανώσεις:

  1. ΝΒΑ

  2. Euroleugue

  3. FIBA

  4. Εθνικά Πρωταθλήματα

    Η εικόνα των Ελλήνων για το μπάσκετ:

  1. Προσελκύει τους νέους στον αθλητισμό

  2. Υπάρχουν πολλοί Έλληνες παίκτες σε κορυφαίες ομάδες διεθνώς

  3. Έχει υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού και σε προπονητικό επίπεδο

  4. Προάγει το αθλητικό πνεύμα

      Συμπερασματικά στοιχεία των αθλητικών ερευνών

  • Η ύπαρξη των χορηγών για μία αθλητική ομάδα, με σταθερότητα στη χρονική διάρκειά της, αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων για την ανάπτυξή της.

  • Οι άνθρωποι που λειτουργούν ως χορηγοί θέλουν να αισθάνονται την σωστή χρήση των οικονομικών τους πόρων προς τις ομάδες.

  • Οι φίλαθλοι ζητούν από τις εταιρείες-χορηγούς κάποια αποκλειστικά προνόμια.

  • 7 στους 10 θεωρούν αποτελεσματική την αθλητική διαφήμιση. Στο ίδιο ποσοστό θεωρούν ότι οι εταιρείες-χορηγοί των αθλητικών διοργανώσεων είναι πιο ελκυστικές στο κοινό.

  • Τα 2/3 θα αγόραζαν το προϊόν των χορηγών, εφόσον συνοδεύεται από καλή τιμή και ποιότητα σε σχέση με ανταγωνιστικά προϊόντα.

  • Επίσης, ένας στους δύο φιλάθλους θεωρούν πολύ σημαντικό το κοινωνικό προφίλ των εταιρειών-χορηγών.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.