Κατόπιν συζήτησης με αρκετούς συναδέλφους που ακόμη βρίσκονται κοντά στους νεαρούς παίκτες και παίκτριες ιδιαίτερα στην επαρχία, παραθέτω κάποιες κατευθύνσεις για την μεταβατική περίοδο του καλοκαιριού. Σε τίποτα από αυτά δεν είμαστε δογματικοί και εφαρμόζουμε ότι ταιριάζει στο υλικό μας και στις ανάγκες του.
Αρχές καθημερινής προπόνησης, των παιδιών και του coach.
Τομέας προετοιμασίας
1. Κάθε παιδί έρχεται στη προπόνηση τουλάχιστον 15 λεπτά νωρίτερα για να ετοιμάσει τα παπούτσια του, την ψυχολογία του, να κάνει το ατομικό του ζέσταμα και τις πρώτες του διατάσεις. Κάθε παιδί, έχει μαζί του το σχοινάκι του για το προσωπικό του ζέσταμα. Ο προπονητής, φροντίζει να είναι και αυτός στο γήπεδο στο παραπάνω χρόνο, για να προετοιμάσει το προπονητικό υλικό.
2. Όλοι οι παίκτες και ο προπονητής φορούν τα ρούχα του συλλόγου.
3. Πριν το πρώτο μέρος της προπόνησης, όλοι μαζεύονται στο κέντρο για μία σύντομη ομιλία και καταγραφή παρουσίας των αθλητών. Σε περίπτωση που έρθει κάποιος αθλητής καθυστερημένα, καταγράφεται στο τέλος της προπόνησης.
Πρώτο μέρος της προπόνησης
1. Ομαδικός χειρισμός μπάλας, από την τελική γραμμή μέχριτην κεντρική γραμμή και πίσω, ή μέχρι την απέναντι τελική γραμμή. Πριν ξεκινήσουν τη κίνηση μέσα στο γήπεδο, εκτελούν στατικές ντρίπλες με τα πόδια πάνω στη τελική γραμμή. Ο coach επιβλέπει την κίνηση στο πρώτο βήμα. Ομαδική δουλειά με έμφαση στη τεχνική του κτυπήματος της μπάλας, στην επαφή με τα δάκτυλα, στη στάση του σώματος και στην οπτική επαφή με το γήπεδο. Ανάλογα με την ηλικία, ο coach προσδιορίζει και το είδος του χειρισμού.
2. Ατομικός χειρισμός μπάλας, σε μία γραμμή με σημεία εξάσκησης κατά μήκος του γηπέδου και τελείωμα με σκοράρισμα lay up. Το ίδιο σκοράρισμα και όταν ο παίκτης χειρίζεται 2 μπάλες. Στα σημεία που καθορίζονται ο coach προσδιορίζει και το είδος του χειρισμού.
3. Τρέξιμο για κατοχή της μπάλας που ρολάρει από το έδαφος και σκοράρισμα ανάλογα με την απόσταση από το καλάθι με χρήση ή χωρίς χρήση της ντρίπλας. Τα παιδιά εκτελούν το ρολάρισμα της μπάλας.
Στο τέλος αυτού του μέρους κάνουμε το πρώτο σετ σε ελεύθερες βολές, με το παιχνίδι 10 – 0, σε κάθε μπασκέτα να έχει από μία ομάδα παιδιών. Κάθε ομάδα έχει 10 πόντους. Όταν πετυχαίνει βολή αφαιρείται ένας πόντος. Σε κάθε δύο συνεχόμενες άστοχες βολές προστίθεται ένας πόντος. Στόχος να μηδενίσουν τους πόντους τους. Δεν πάμε πάνω από δέκα πόντους. Η χαμένη ομάδα τρέχει ένα καμικάζι. Πίνουν νερό.
Δεύτερο μέρος της προπόνησης
1η Επιλογή
1. Κατάσταση 1 – 1, αμυντική και επιθετική προσέγγιση. Από τη κεντρική γραμμή παίζουμε αμυντικά γλιστρήματα και με το σφύριγμα του προπονητή, ο κάτοχος της μπάλας παίζει επίθεση στο καλάθι που είναι μπροστά του. Σε μεγάλες ηλικίες μπορούμε να δώσουμε 3 – 4 ντρίπλες για εκτέλεση επίθεσης. Στις μικρές 6 δευτερόλεπτα. Ο coach ρυμίζει τη λειτουργία και στις δύο μπασκέτες.
2. Κατάσταση 2 – 1, στη προηγούμενη άσκηση προσθέτουμε 3η γραμμή απέναντι από τις δύο προηγούμενες. Ο παίκτης που ακούει σφύριγμα και έχει τη μπάλα, πρέπι αμέσως να πασάρει στο πλάγιο απέναντι παίκτη που φεύγει προς το καλάθι. Ο πασέρ ακολουθεί τη ΄φαση για πάσα επιστροφής. Απαγορεύεται άλλη πάσα.
2η Επιλογή
1. Κατάσταση 1-1 . Σε κάθε μπασκέτα χωρίζουμε 2 τμήματα ανάλογα με την δυναμικότητα των παιδιών. Ο παίκτης με τη μπάλα, κινείται για να περάσει από τον κώνο και να σκοράρει εναντίον του αμυντικού που με την ίδια κίνηση «προσπαθεί να πάρει τα βήματα» και να σταματήσει τον αντίπαλο
Την παραπάνω άσκηση μπορούμε να την απλώσουμε στις 4 γωνίες του γηπέδου, και με 2 μπάλες να έχουμε ταυτόχρονη ντρίπλα μέχρι το κέντρο, πάσα χέρι με χέρι στον παίκτη που έρχεται από την απέναντι γωνία και τρέξιμο για ανυτική αντίδραση.
2. Κατάσταση 2 – 1 και στις δύο μπασκέτες ( για μεγαλύτερες ηλικίες). Με 2 μπάλες, ξεκινάμε με το κάτοχο της μπάλας να εκτελεί ντρίπλα υποχρεωτικά μέχρι το κέντρο και μετά μόνο παιχνίδι με πάσες. Στη γωνία της απέναντι τελικής γραμμής περιμένει η 2η μπάλα. Μόλις τελειώσει η φάση, ο παικτης που έκανε τη τελική πάσα, επιστρέφει στην άμυνα. Ο προηγούμενος αμυντικός με τη 2η μπάλα να ξεκινά ντρίπλα, παίζουν νέα φάση 2 με 1 στο άλλο καλάθι, με τους ίδιους όρους, δηλ μόνο πάσες μετά το κέντρο. Στην γωνία πηγαίνει ο παίκτης που εκδήλωσε επίθεση.
Στο τέλος αυτού του μέρους κάνουμε το 2o σετ σε ελεύθερες βολές με το παιχνίδι 10 – 0.
Τρίτο μέρος της προπόνησης
Διδασκαλία αμυντικής λειτουργίας σε καταστάσεις 3 – 3. Η άσκηση γίνεται και στα 2 καλάθια με τον προπονητή να επιλέγει τι θα παίξουν στην άμυνα.
• Αντιμετώπιση give & go
• Αντιμετώπιση σε Pick & roll κεντρικό
• Αντιμετώπιση σε πλάγιο Pick & roll
• Αντιμετώπιση όλων των screens με αλλαγές
• Άμυνα close – out ή Άμυνα close in
• Αντιμετώπιση παιχνιδιού σε επαναφορά μπάλας από το πλάι , ή από τη τελική γραμμή
• Επικοινωνία των αμυνόμενων παικτών.
• Block out σε κάθε σουτ.
• Ο παίκτης που παίρνει το αμυντικό ρημπάουντ χειρίζεται τη μπάλα και οργανώνει την επόμενη επίθεση στο άλλο καλάθι.
• Όταν μία ομάδα σκοράρει, παίζει πάλι επίθεση μόνο όταν ο σκόρερ κάνει και μία επιτυχημένη ελεύθερη βολή, η οποία διεκδικείται στο ρημπάουντ κανονικά, σαν να είναι αγώνας.
Τέταρτο μέρος της προπόνησης
1η Επιλογή
Από τις γωνίες του γηπέδου, 2 ομάδες παιδιών παίζουν σταδιακά φάσεις από 1 – 1 έως 3 – 3 ή 4 – 4 σε μεγαλύτερες ηλικίες. Η ομάδα με τη πρώτη κατοχή μπάλας, παίζει στην αμυντική της φάση με παίκτη λιγότερο, δηλ. Έχουμε καταστάσεις 2 – 1 και 3 – 2. Στο 3 – 3 ο προπονητής έχει καθορίσει κάποιο στόχο π.χ. κερδίζει η ομάδα που θα σκοράρει 3 ποντο ή η ομάδα που θα συνδιάσει μία καλή άμυνα με επόμενη επιτυχημένη επίθεση ( παιχνίδι stop-score). Στο επόμενο παιχνίδι οι επόμενοι παίκτες στη σειρά. Ο coach αλλάζει τη σειρά όποτε θέλει, το ίδιο κάνει και με το πλεονέκτημα στην υπεραριθμία στη κατοχή της μπάλας.
2η Επιλογή
Αντί της προηγούμενης άσκησης μπορούμε να παίξουμε 5 με 5 σε μορφές διπλού που υπάρχουν στο γενικό πλάνο.
Επίσης, μπορούμε να διαχειριστούμε το χρόνο της προπόνησης και αν δεν έχει άλλο τμήμα προπόνηση, να πάμε λίγο παραπάνω από τη 1 & 1/5 ώρα, + 10 λεπτά για να γίνουν και οι 2 ασκήσεις του 4ου μέρους της προπόνησης. Αν υπάρχει χρόνος, να γίνει και ένα ανταγωνιστικό παιχνίδι σουτ με 2 μπάλες.
Στο τέλος όλα τα παιδιά αφιερώνουν 5 λεπτά σε στατικές διατάσεις. Η προπόνηση τελειώνει με ομιλία και οι παίκτες συγκεντρώνουν το υλικό αν δεν το χρειάζεται επόμενο τμήμα για προπόνηση.
Το πλάνο των προπονήσεων εκτελείται ως εξής:
2 – 3 προπονητικές μονάδες την εβδομάδα και συμπληρώνεται με μία προπόνηση αποκλειστικά για το σουτ και με μία προπόνηση αποκλειστικά στη διδασκαλία εκμάθησης της Ομαδικής Άμυνας man to man.