ΟΙ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ “ΜΙΝΙ” ΣΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ

 ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΩΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΟΥ “ΜΙΝΙ” ΜΠΑΣΚΕΤ

Βρισκόμαστε προς το τέλος της καλαθοσφαιρικής περιόδου.

Πολλά παιδάκια προσέρχονται ακόμη και τώρα να κάνουν την πρώτη τους γνωριμία με το άθλημα του μπάσκετ.

Υπάρχουν και ακαδημίες καλαθοσφαίρισης που πραγματοποιούν “ανοικτές προπονήσεις” για νέα παιδιά χωρίς συνδρομή.

Τα παιδιά έρχονται να γνωρίσουν το άθλημα με την καθοδήγηση των προπονητών και από το Σεπτέμβριο με την επιστροφή τους στην σχολική ζωή, να συμμετέχουν πλέον στο προπονητικό πρόγραμμα του μπάσκετ.

         Στο άρθρο αυτό αναφέρομαι στην προπονητική του μίνι μπάσκετ.


Αρχικά οφείλουν όλοι οι γονείς, πριν ακόμη τα παιδιά ενταχθούν στο πρόγραμμα των προπονήσεων, να κάνουν όλες εκείνες τις ιατρικές εξετάσεις και κυρίως τις καρδιολογικές εξετάσεις, που θα δώσουν το «πράσινο φως» για την ένταξη τους στο άθλημα.

    Οι προπονητές του μίνι μπάσκετ χρειάζεται να κατανοήσουν από πολύ νωρίς ότι απευθύνονται σε μία ηλικία μικρών αθλητών, των οποίων η προπονητική δεν αποτελεί την μικρογραφία της προπόνησης των μεγαλύτερων ηλικιών.

Τα παιδιά χρειάζονται το χρόνο τους για να προσαρμοστούν στα δεδομένα του αθλητή.

Για αυτό λοιπόν προσέξτε κάποιες συμβουλές:

• Δώστε στα παιδιά κάθε περιθώριο στα λάθη τους, εφόσον θέλετε να τα δείτε στο άμεσο μέλλον να δημιουργούν μέσα στο παιχνίδι του μίνι μπάσκετ.
• Δώστε τους την δυνατότητα να αρχίσουν πάλι να σκέπτονται πριν και μετά από κάθε καλαθοσφαιρική ενέργεια τους.
• Η παρουσία σας να μην υπερβαίνει το όριο του over coaching. Δώστε λίγες και ξεκάθαρες συμβουλές για κάθε αντικείμενο.
• Προσπαθήστε να δομήσετε στην καθημερινή σας προπόνηση τον χρόνο έτσι ώστε, να έχετε 60% ατομική τεχνική, 20% συνεργασίες δύο παικτών, 20% συνεργασίες τριών παικτών σε άμυνα και επίθεση.
• Δεν υπάρχει προγραμματισμένη φυσική κατάσταση. Την διαμορφώνετε μέσα από την συμμετοχή των παιδιών στις ασκήσεις της τεχνικής και από την συνεχή παρουσία τους σε όλες τις προπονήσεις. Προσέξτε όμως θέματα ευλυγισίας και σωστής στάσης του σώματος στην σπονδυλική στήλη και στα πέλματα τους για θέματα πλατυποδίας κλπ.
• Επιμένετε στην κίνηση των τριών παικτών, ώστε να μετακινούν γρήγορα τη μπάλα με πάσες.
• Αποφύγετε όσο μπορείτε τα screens, δώστε χώρο σε κάθε παιδί να παίξει ένας εναντίον ενός και να κάνει την επιλογή πάσας αν δεν μπορεί να σκοράρει το ίδιο.
• Άμυνα στην μπάλα με σωστή στάση του σώματος και σε μία πάσα απόσταση με λογική πίεση.
• Αυστηρό έλεγχο σε άμυνα μακριά από τη μπάλα, να βλέπουν μπάλα και προσωπικό αντίπαλο παίκτη.
• Επιμείνετε από την αρχή στον μηχανισμό του μπλοκ άουτ. Όπως και στην επικοινωνία στην άμυνα.

    ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΣΤΟ ΜΙΝΙ ΜΠΑΣΚΕΤ

• Διδασκαλία από τα απλά στα πιο σύνθετα, με αργό ρυθμό στην αρχή και πιο έντονο στην συνέχεια.

• Το σωστό ξεμαρκάρισμα με αποστάσεις των παιδιών σας, αλλά και με κίνηση back door.

• Παίζετε το «1 με 1» με πρόσωπο σε κάθε προπόνηση με διαφορετικά ζευγάρια.
• Επιμένετε να ψάχνουν το γήπεδο για την πάσα και την διείσδυση με ντρίπλα προς το καλάθι.
• Να παίζουν το «δίνω και κόβω» σε κάθε ευκαιρία.
• Δεν πρέπει να υπάρχει ειδική τακτική με συστήματα μεγαλύτερης ηλικίας.
• Βάλτε όλα τα παιδιά να παίζουν όλες τις θέσεις και να ενεργούν σε όλα τα σημεία του γηπέδου.
• Η αρχή της ειδίκευσης σε θέση, πρέπει να δίνεται στα παιδιά πολύ αργότερα όταν προς το επόμενο καλοκαίρι θα ετοιμάζονται για το παιδικό.
• Θα αντέξετε τα σίγουρα πολλά λάθη, γιατί θα πρέπει να σταθείτε σαν δάσκαλος κοντά στα παιδιά. Δεν έχετε την πολυτέλεια για τα παιδιά που δεν εξελίσσονται σε βάθος χρόνου, να τα κάνετε να απογοητεύονται και τελικά αποχωρούν από το μπάσκετ.
• Παιδιά με μπασκετική ηλικία μεγαλύτερη από την βιολογική τους, καλό είναι να προωθούνται στους παμπαίδες ή παίδες ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών στο δικό τους αλλά και στα παραπάνω τμήματα.

Στο τμήμα του μίνι μπάσκετ, τα παιδιά είναι γεννημένα για την τρέχουσα περίοδο από το 2005 και νεότερα.

Επιδιώκετε την νίκη ως αποτέλεσμα της γνώσης του παιχνιδιού μέσα στο γήπεδο, πάντα με ανάπτυξη των παρακάτω χαρακτηριστικών:

• Ομαδικότητα, «ένας για όλους και όλοι για έναν».
• Η σκέψη τους κατευθύνεται έντονα από το «εγώ» στο «εμείς».
• Αποφασιστικότητα στην διεκδίκηση κάθε μπάλας.
• Ικανότητα με τη μπάλα στα χέρια, επιδεξιότητα των κινήσεων.
• Κατανόηση της απλής μορφής τακτικής ανάλογα με την ηλικία.
• Γρήγορη αποδοχή των οδηγιών του προπονητή.
• Πλήρη αίσθηση της σχέσης προπονητής-παίκτης-συμπαίκτης (Οι γονείς είναι γονείς και ο προπονητής είναι ο προπονητής).

   Το πρώτο τρίμηνο ΣΕΠ-ΟΚΤ-ΝΟΕ, το περιεχόμενο των προπονήσεων έχει αρκετή δουλειά στα «βασικά» τεχνικά στοιχεία του αθλήματος. Αναπτύσσεται παράλληλα και η αθλητικότητα των παιδιών στη ταχύτητα και στην ισορροπία. Τα πρώτα κομμάτια της απλής τακτικής μας μπαίνουν στο τέλος του 1ου μήνα. Στη συνέχεια αναπτύσσεται η απλή τακτική όχι όμως σε βάρος της ατομικής βελτίωσης και πάντοτε σε σχέση με την μπασκετική ηλικία. Φιλικά παιχνίδια ξεκινάτε μέσα στο 2ο μήνα.

Το δεύτερο τρίμηνο ΔΕΚ-ΙΑΝ-ΦΕΒ, παίζετε στα αντίστοιχα ηλικιακά τουρνουά. Ενδεχομένως τα τουρνουά να έχουν ξεκινήσει και νωρίτερα και να διαρκέσουν και στο επόμενο τρίμηνο ανάλογα με την γεωγραφική περιοχή της Ελλάδας και τις κατά τόπους μπασκετικές ενώσεις. Κατά συνέπεια και στο επόμενο τρίμηνο ΜΑΡ-ΑΠΡ-ΜΑΙΟ θα υπάρχει αγωνιστική δραστηριότητα συν το στόχο της βελτίωσης των παιδιών για την επόμενη μπασκετική ηλικία.

Δυστυχώς σε πολλές ενώσεις στην επαρχία, τα παιδιά παίρνουν ελάχιστες αγωνιστικές παραστάσεις με παιδιά άλλων συλλόγων. Εκεί οι προπονητές χρειάζεται να προγραμματίσουν άμεσα για τον ΜΑΡΤ-ΑΠΡ-ΜΑΙΟ τα εσωτερικά τουρνουά με τα δικά τους παιδιά.

       ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΜΙΝΙ ΜΠΑΣΚΕΤ

Α. ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ

• Χειρισμός της μπάλας εν κινήσει (δεξιοτεχνία της ντρίμπλας)

• Καλαθοσφαιριστική στάση με μπάλα μετά από:
– ντρίμπλα και μετά από σταμάτημα-πήδημα
– υποδοχή, σταμάτημα

• Κράτημα της μπάλας:
– με δύο χέρια στη βασική στάση με κύριο σκοπό την προφύλαξη της από τον αντίπαλο (τράβηγμα της μπάλας προς τα πίσω κοντά στη λεκάνη).
– σε κίνηση (προστασία της μπάλας κατά τη διάρκεια της ντρίμπλας).

• Υποδοχή της μπάλας:
– μετά από πραγματοποίηση ενός βήματος προς τη μεριά της μεταβίβασης (μεριά του συμπαίκτη ο οποίος βρίσκεται πλάγια και πραγματοποιεί τη μεταβίβαση).
– μετά από κατακόρυφο άλμα για τη διεκδίκηση της μπάλας κάτω από το καλάθι.
– σε κίνηση, κάτω από διαφορετικές συνθήκες και αποστάσεις.
– μετά από ρολάρισμα της μπάλας στο δάπεδο.

• Μεταβίβαση της μπάλας
-σε κίνηση με τα δύο χέρια, προς το παίκτη ο οποίος κινείται κι αυτό από διαφορετικές αποστάσεις (απευθείας μεταβίβαση: πάσα στήθους, σκαστή μεταβίβαση).
– με τα δύο χέρια πάνω από τον ώμο, προς το παίκτη ο οποίος δεν κινείται,
– εν στάση με κίνηση του ενός χεριού πάνω από τον ώμο (push pass) και από κοντινή απόσταση, προς το παίκτη ο οποίος δεν κινείται.
– εν στάση με κίνηση του ενός χεριού πάνω από τον ώμο, (push pass) προς το παίκτη ο οποίος κινείται.
– με ένα χέρι μετά από ντρίμπλα, προς τον παίκτη ο οποίος κινείται (drop pass).
Ντρίμπλα

– Γρήγορη ντρίμπλα προς τη μία κατεύθυνση μεταφέροντας τη μπάλα από το δεξί στο αριστερό χέρι.
– Τρόπος εκκίνησης της ντρίμπλας (με σταυρωτή ντρίμπλα)
– Αλλαγή ρυθμού κατά τη διάρκεια εκτέλεσης της ντρίμπλας, προς την ίδια κατεύθυνση (δεξί, αριστερό χέρι).
– Συνεχόμενη ντρίμπλα με μεταβαλλόμενη αναπήδηση της μπάλας, (χαμηλή ή κοντρόλ ντρίμπλα ψηλή ή προωθητική ντρίμπλα).
– Ντρίμπλα μετά από την υποδοχή της μπάλας εν κινήσει.
– Αλλαγή κατεύθυνσης της ντρίμπλας με σταυρωτό βήμα.
– Μισή αντίστροφη ντρίμπλας
Μπάσιμο σουτ (δεξί, αριστερό) μετά από:

– Υποδοχή της μπάλας σε κίνηση από απευθείας ή σκαστή μεταβίβαση από μικρές ή μεσαίες αποστάσεις.
– Τεχνική μισού βήματος (υποδοχή της μπάλας στο πρώτο βήμα με ταυτόχρονη ντρίμπλα, πάτημα με το αριστερό και lay up.
– Mεταβίβαση της μπάλας στον παίκτη, ο οποίος «κόβει» προς το καλάθι (δώσε φύγε).

Σταμάτημα

– Σταμάτημα-βηματισμός, μετά από ντρίμπλα και σταμάτημα-βηματισμός μετά από υποδοχή της μπάλας σε κίνηση.

Πίβοτ

– Μετά από υποδοχή της μπάλας εν στάση.
– Μετά από ντρίμπλα και σταμάτημα- πήδημα
– Μετά από υποδοχή της μπάλας σε κίνηση και σταμάτημα—πήδημα.
– Συνδυασμένο με άλλες τεχνικές σταμάτημα, μεταβίβαση, υποδοχή, πίβοτ πέρασμα στη ντρίμπλα και διείσδυση προς το καλάθι.
– Προστασία της μπάλας με τη βοήθεια του πίβοτ (περιστροφή στο ένα πόδι).

   Σουτ

– Στατικό από μεσαία απόσταση.
-Τοποθέτηση στη σωστή στάση για το σουτ στο καλάθι μετά από ντρίμπλα (η παλάμη βλέπει προς το καλάθι).
– Τεχνική τοποθέτησης στη σωστή στάση για σουτ μετά από υποδοχή της μπάλας.

   Κίνηση σουτ από τη μεσαία απόσταση.

– Τεχνική τοποθέτησης στη στάση για το ραβερσέ σουτ.
– Τεχνική του σουτ με άλμα στο καλάθι (τράβηγμα της μπάλας πίσω από το κεφάλι, προσποίηση και στη συνέχεια ώθηση της μπάλας κατακόρυφα, σε όχι καθορισμένα στόχο),
– Η ίδια άσκηση όπως η προηγούμενη, αλλά με καθορισμένο στόχο (στο τοίχο).
– Τεχνική του σουτ με άλμα (Jump shot με διαγώνιο πάτημα και μάζεμα των ποδιών στη παράλληλη θέση, κατά τη διάρκεια του σουτ (το σουτ στο καλάθι γίνεται από απόσταση 2-3 μ.).

Τεχνική των κινήσεων του καλαθοσφαιριστή χωρίς μπάλα.

-Κατά το τρέξιμο, αλλαγή ρυθμού.
– Αλλαγή κατεύθυνσης.
– Κίνηση αποφυγής του αμυντικού (ξεμαρκάρισμα)
– Επιθετικά ριμπάουντ (μετά από ένα διασκελισμό, άλμα στο ένα πόδι και πιάσιμο της μπάλας από το καλάθι).

   ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΑΤΟΜΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ.

α) Καλαθοσφαιρική στάση στην άμυνα, στάση ετοιμότητας «στάση παλαιστή».
Βασική αμυντική στάση -διαγώνια- «στάση πυγμάχου».
(ο αθλητής τοποθετείται στις παραπάνω στάσεις, χωρίς να προηγηθεί κάποια κίνηση ή και το αντίθετο).

β) Γλίστρημα προς όλες τις κατευθύνσεις (διαγώνια, παράλληλη μετατόπιση).
γ) Τρέξιμο προς τα εμπρός και γλίστρημα προς τα πίσω.
δ) Γλίστρημα προς τα πίσω – τρέξιμο προς τα εμπρός – επιτόπια αλματάκια.
ε) Γλίστρημα με τη βασική αμυντική στάση και ταυτόχρονη κίνηση των χεριών.
στ) Μετά από γρήγορο τρέξιμο του παίκτη προς την μπροστινή κατεύθυνση, ακολουθεί στροφή και γλίστρημα προς τα πίσω με εναλλασσόμενα βήματα.
ζ) Δημιουργία αμυντικού τοίχους κάτω από το καλάθι (γυρίζοντας πλάτη στον αμυντικό), μπλοκ άουτ.
η) Τεχνική στο αμυντικό ριμπάουντ, (έλξη των δύο ποδιών στη κλειστή θέση).
θ) Μαρκάρισμα του επιθετικού, ακολουθώντας το βηματισμό του, έτσι ώστε να διατηρήσουμε τη κίνησή του προς την ίδια κατεύθυνση.

  ΑΠΛΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΤΑΚΤΙΚΗ.

   Περίπτωση αιφνιδιασμού

α) Με τη συμμετοχή δύο παικτών:
– Ντρίμπλα και μεταβίβαση της μπάλας στο προωθημένο συμπαίκτη κατά τον αιφνιδιασμό.
– Ντρίμπλα υπό αμυντική πίεση και ύστερα από αποφυγή του παρεμβαλλομένου αμυντικού ακολουθεί μεταβίβαση της μπάλας στο προωθημένο παίκτη κατά τον αιφνιδιασμό.

– Ντρίμπλα, μεταβίβαση της μπάλας στο προωθημένο συμπαίκτη κατά ταν αιφνιδιασμό, όπου στον οποίο ασκείται αμυντική πίεση.
– Η ίδια άσκηση όπως η προηγούμενη αλλά στη περίπτωση 2:2, χωρίς προδιάθεση για κλέψιμο της μπάλας.
β) 3:1 με μεταβιβάσεις (πάσες) της μπάλας:
– στο μισό γήπεδο
– σε όλο το γήπεδο
γ) 2:1 με χρησιμοποίηση ντρίμπλας και μεταβιβάσεων:
– στο μισό γήπεδο.
– σε όλο το γήπεδο.
δ) 2:2, ο παίκτης που έφυγε στον αιφνιδιασμό και πιέζεται αμυντικά, διακόπτει τον αιφνιδιασμό επιστρέφοντας έξω στη ρακέτα, οργανώνοντας έτσι νέα επίθεση με τη βοήθεια του συμπαίκτη του.

Αυτά λοιπόν τα στοιχεία για την προπονητική του μίνι μπάσκετ.

  Ευχαριστώ όλα τα παιδιά που προπονήθηκαν μαζί μου στις ομάδες μίνι μπάσκετ του Ολυμπιακού Σ.Φ.Π. , του Α.Ο. Δάφνης, της Ευρυάλης Γλυφάδας, του Πορφύρα (κορίτσια), της Ένωσης Τραχώνων/Δία Αλίμου.

   Καλό καλοκαίρι και καλή επόμενη σεζόν σε όλους τους προπονητές του μίνι μπάσκετ.

coach

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.