Η προσέγγιση της διδασκαλίας στην επίθεση.
Απόσπασμα, από το βιβλίο “Το επόμενο βήμα”, Προπονητική στο παιδικό μπάσκετ.
Του Ιωάννη Τσουμπρή, 2015
Πριν ξεκινήσει η περίοδος του παιδικού μπάσκετ, εσείς ως προπονητής φροντίζετε να σχεδιάσετε το επιθετικό πλάνο των επόμενων μηνών.
Ο προγραμματισμός της επίθεσης και η θέση της στην προπόνηση σε αυτή την ηλικιακή περίοδο του μπάσκετ, είναι μία δέσμευση απέναντι στα παιδιά για την εξέλιξη των επιθετικών τους δεξιοτήτων.
Δυσκολίες στην εφαρμογή του προγραμματισμού υπάρχουν πάντα. Απευθύνεστε σε μικρές αναπτυξιακές ηλικίες, σε παιδιά που είναι μαθητές σχολείου, σε γονείς που περιμένουν ότι καλύτερο για το παιδί τους. Ο προγραμματισμός δέχεται περισσότερες πιέσεις όταν η ομάδα προπονείται σε ανοικτό γήπεδο. Οι κακές καιρικές συνθήκες αναβάλλουν πολλές προπονήσεις και δημιουργούν κενά στην διδασκαλία και στην ποιότητα των κινήσεων των παιδιών.
Οι ασκήσεις που σχετίζονται με την επίθεση πρέπει να ακολουθούν κλιμάκωση, από τα πιο απλά στα πιο πολύπλοκα. Εξηγείτε στα παιδιά τις επιθετικές τεχνικές και τακτικές. Τα παιδιά να κατανοούν τον λόγο για τον οποίο, οφείλουν να εκτελέσουν με έναν συγκεκριμένο τρόπο μια επιθετική δεξιότητα.
Η εναλλαγή των ασκήσεων, μεταξύ των καταστάσεων που πλησιάζουν τις συνθήκες του αγώνα και πιο χαμηλής έντασης είναι απαραίτητη για την ομαλή συμμετοχή των παιδιών.
Στην αρχή δουλεύετε την επίθεση χωρίς άμυνα, με έμφαση στην σωστή εκτέλεση και προσθέτετε την άμυνα με σταδιακή (κλιμακωτή) αύξηση στην ένταση.
Η διδασκαλία των επιθετικών επιλογών μπορεί να ακολουθεί τις παρακάτω κατευθύνσεις διδασκαλίας:
1. Διδάσκετε τις ατομικές τεχνικές στην επίθεση, την μερική τακτική με τις συνεργασίες 2 και 3 παιδιών και την ομαδική τακτική της επιλεγμένης motion offense από το playbook της ομάδας. Όλα τα υπόλοιπα set παιχνίδια, το transition game καθώς και οι επαναφορές από την τελική και τις πλάγιες γραμμές (Blobs & Slobs) βρίσκονται στο playbook της παιδικής ομάδας και ταιριάζουν στο υλικό των παιδιών και στην μπασκετική τους ηλικία.
2. Επιμένετε στις σωστές αποστάσεις των παιδιών και στον προσανατολισμό τους μέσα στο γήπεδο με την βοήθεια των γραμμών.
3. Διδάσκετε σε όλα τα παιδιά την κίνηση μετά από κάθε πάσα και με την μπάλα στα χέρια την ετοιμότητα για διείσδυση ή την επιλογή της επόμενης πάσας.
4. Επιμένετε στις προσποιήσεις σε κάθε επιλογή πάσας και επιλογές σουτ. Η πρακτική του «fake a pass, make a pass» εφαρμόζεται από όλα τα παιδιά.
5. Τονίζετε σε κάθε ευκαιρία τα βασικά της κάθε επίθεσης, χωρίς να διακόπτετε υπερβολικά την προπόνηση .
6. Παρουσιάζετε το σύνολο της επίθεσης, μετά παίζετε κομμάτια και επανερχόσαστε στο σύνολο.
7. Η στρατηγική σας να έχει τα στοιχεία της γνώσης των screens, των επιλογών της πάσας και τις κινήσεις σε κάθε χώρο του γηπέδου.
8. Η διάσπαση της πίεσης προπονείται κάθε εβδομάδα σε 2 τουλάχιστον προπονητικές μονάδες.
9. Στα διπλά της προπόνησης διαφοροποιείτε επιλεγμένα κάποια κομμάτια από τις στρατηγικές σας για να υπάρχει ετοιμότητα και ενδιαφέρον από την μεριά των παιδιών σας. Ανάλογη προσοχή δίνεται και στις ειδικές καταστάσεις.
10. Το σενάριο α .«Score – stop – score» & β. «Stop – score – stop» παίζεται πάντα σε μία προπόνηση της εβδομάδας. Στην πρώτη περίπτωση μία ομάδα παιδιών εφαρμόζει μία επιθετική τακτική σας, παίζει μία άμυνα και τελειώνει το παιχνίδι με μία ακόμη επιθετική τακτική. Στην δεύτερη περίπτωση παίζει μία άμυνα, παίζει μία επιλεγμένη επίθεση και στο τέλος παίζει μία ακόμη άμυνα. Εσείς επιλέγετε τις τακτικές της πεντάδας που αξιολογείται για την απόδοσή της.
11. Το σενάριο παιχνιδιού «από το 1 – 1 μέχρι την shell μορφή του 4 – 4» να εφαρμόζεται σε δύο προπονήσεις της εβδομάδας. Δύο παιδιά ξεκινούν από φάση ένας με έναν και η ομάδα του αμυνόμενου παιδιού, προσθέτει πάντα έναν παίκτη στην αλλαγή της κατοχής. Έτσι παίζουν φάσεις 2 – 1, 2 – 2, 3 – 3, 3 – 3, 4 – 3 και 4 – 4.
Στις φάσεις με τον υπεράριθμο παίκτη η ομάδα που παίζει με παραπάνω παίκτη, επιδιώκει να σκοράρει με προσπάθεια ελεύθερου σουτ ή lay up. Στις φάσεις με ίσο αριθμό παικτών η ομάδα που παίζει στην επίθεση, στο 2 με 2 εφαρμόζει συνεργασία με pick & roll ή hand off screens, στο 3 με 3 εφαρμόζει μερική τακτική με back screens, baseline screens, down screens, post screens for wing , curl cuts, opposite screens. Στο 4 εναντίον 4, γίνεται εφαρμογή των κομματιών από τις επιθέσεις της παιδικής ομάδας. Σε όλα τα παραπάνω τα παιδιά που παίζουν άμυνα, εφαρμόζουν τις αμυντικές αρχές που παρουσιάζονται στο προηγούμενο κεφάλαιο.