Η ενασχόληση με το μπάσκετ, διδάσκει τα παιδιά πολλά περισσότερα από το πώς να σουτάρουν μια μπάλα του μπάσκετ ή πώς να χρησιμοποιήσουν ένα pick-and–roll, υπάρχουν πολλά μαθήματα ζωής που τα παιδιά, θα μάθουν στο ταξίδι τους μέσα από τη συμμετοχή στο μπάσκετ και γενικότερα στις αθλητικές δραστηριότητες.
Αυτά τα μαθήματα της ζωής είναι μακράν το πιο σημαντικό μέρος της συμμετοχής στον αθλητισμό.
Τα παιδιά πρέπει να μπαίνουν στον αθλητισμό όχι μόνο για την πιθανότητα να γίνουν επαγγελματίες αλλά και να να κερδίσουν και άλλα πράγματα στη ζωή τους μακροπρόθεσμα, βοηθώντας τα να μάθουν τα 21 σημαντικά μαθήματα ζωής που αναφέρονται παρακάτω:
1. Από τα λάθη τους μπορούν να διδαχθούν.
Θα υπάρξουν πολλές φορές, όταν τα παιδιά κάνουν λάθη κατά τη διάρκεια αγώνων ή προπονήσεων. Οι προπονητές πρέπει να καθησυχάζουν τα παιδιά, γιατί μπορούν από τα λάθη τους να αποκτήσουν τις εμπειρίες και να παίξουν καλύτερα.
Ένας καλός προπονητής θα αποτελέσει πρόκληση για τους παίκτες να αξιολογήσουν οι ίδιοι τα λάθη με ερωτήσεις όπως «Γιατί νομίζεις ότι συνέβη;» και «Τι θα μπορούσες να κάνεις την επόμενη φορά για να αλλάξει το αποτέλεσμα;».
Εφ ‘όσον οι παίκτες μαθαίνουν από τα λάθη τους, θα πρέπει να τους βοηθάει να τα διαχειρίζονται για την πρόοδο τους.
2. Πώς να γίνουν ένας ηγέτης στη ζωή τους.
Αυτό θα μπορούσε να είναι τόσο απλό όσο κάνοντας ένα διαφορετικό παίκτη να είναι υπεύθυνος για το ζέσταμα πριν από κάθε προπόνηση, επιτρέποντας στους παίκτες να πάρουν αποφάσεις, ή με την αλλαγή του αρχηγού σε κάθε παιχνίδι της ομάδας.
Αν δώσει ο προπονητής αυτές τις ευκαιρίες, για να κατευθύνει κάθε παιδί τους άλλους συμπαίκτες, θα γίνει πολύ πιο σίγουρο και θα αναπτύξει ηγετικές ικανότητες που τα περισσότερα παιδιά σπάνια έχουν την ευκαιρία να μάθουν.
Ακριβώς όπως είναι σημαντικό να μάθουν πώς να κατευθύνουν τους άλλους, είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικό να μάθουν τα παιδιά πώς να κατευθύνονται από άλλους.
Έχοντας έναν προπονητή είναι με πολλούς τρόπους παρόμοιο με το να έχουν μελλοντικά ένα αφεντικό στην εργασία τους. Ο προπονητής είναι μια μορφή εξουσίας που δίνει την εντολή, τον έπαινο, και την κριτική για τον παίκτη.
Βιώνοντας το πώς να ακολουθήσουν, οι νεαροί παίκτες θα μάθουν πώς να πάρουν οδηγίες, πώς να υποβάλλουν με σεβασμό κάθε ερώτησηστην αρχή, ακόμη να έχουν και την υπομονή και αν διαφωνούν.
Η γλώσσα του σώματος λέει πολλά για το πώς ένα άτομο αισθάνεται και τι σκέφτεται.
Έχω παρατηρηθεί πολλοί νεαροί παίκτες εμφανίζουν κακή γλώσσα του σώματος, χωρίς καν να το συνειδητοποιούν. Ο αθλητισμός είναι μέσο για την αντιμετώπιση αυτής της συμπεριφοράς, δεδομένου ότι οι περισσότεροι προπονητές δεν θα δεχτούν τέτοιες ενέργειες για την ομάδα τους.
Οι νεαροί παίκτες θα μάθουν γρήγορα ότι αν ρίξουν τα χέρια τους στον αέρα με αηδία, γιατί ο συμπαίκτης έχασε μία ευκαιρία , είναι μια κακή εμφάνιση της ευγενούς άμιλλας και θα δουν γρήγορα τον εαυτό τους στον πάγκο δίπλα στον προπονητή.
Αντίστοιχα, για τους παίκτες πάγκο καλύτερα να επιδεικνύουν θετική εικόνα με τη γλώσσα του σώματος.
Είναι γνωστό ότι η γλώσσα του σώματος είναι ένα από τα βασικά κριτήρια για τις προσλήψεις κατά την αξιολόγηση των υποψηφίων στον εργασιακό χώρο, έτσι είναι καλύτερο να το μάθουν και να το ελέγχουν ενώ οι παίκτες είναι νέοι.
Θα υπάρξουν παιχνίδια, όταν οι διαιτητές δεν φαίνεται σαν να έχουν ακόμη και μια σφυρίχτρα στο στόμα τους. Κάθε παίκτης θα βιώσει σε παιχνίδια μπάσκετ και μία κακή βραδιά που δεν θα μπαίνει κανένα καλάθι.
Όταν συμβαίνουν αυτά τα πράγματα, οι παίκτες θα μάθουν ότι ο θυμός και η απογοήτευση δεν βοηθά την κατάσταση και αναπόφευκτα επηρεάζει την απόδοση.
Θα υπάρξουν στιγμές που οι παίκτες αν λειτουργήσουν έτσι, θα πάρουν τεχνική ποινή που μπορεί να είναι μια μεγάλη εμπειρία εκμάθησης για έναν παίκτη αν γίνεται σωστά η διαχείριση από τον προπονητή.
Βιώνοντας αισθήματα απογοήτευσης και θυμού και μαθαίνοντας πώς να τα ελέγξουν, βοηθιούνται οι νεαροί παίκτες σε όλες τις πτυχές της ζωής τους.
Ο αθλητισμός για τη νεολαία είναι ένα εξαιρετικό μέρος για να μάθουν πώς να θέτουν στόχους και να καθορίσουν τον τρόπο για την επίτευξή τους, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις, εφόσον προσπάθησαν για να τους πετύχουν.
Οι παίκτες θα μάθουν ότι ο καθορισμός των στόχων, είναι το ταξίδι για την επίτευξγ τους.
Θα στη συνέχεια να μάθουν το σημαντικό βήμα, για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι από την ανάλυσή τους σε εφικτά βήματα. Θα πρέπει να επεξεργαστούν ένα σχέδιο και να εργαστούν σκληρά για να τους κάνουν πραγματικότητα.
Οι παίκτες θα μάθουν ότι οι καλύτεροι παίκτες είναι συνήθως αυτοί που έχουν εργαστεί σκληρότερα για τη βελτίωση του παιχνιδιού τους. Ενώ το ταλέντο σίγουρα παίζει το ρόλο του από νωρίς, αργά ή γρήγορα οι πιο σκληρά εργαζόμενοι, ανεβαίνουν στην κορυφή.
Δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Δεν υπάρχει καμία μαγική φράση.Για να πετύχουν κάτι μεγάλο, πρέπι να εργαστούν σκληρά.
Αυτό θα μπορούσε επίσης να είναι μια καλή στιγμή για νατους επισημάνετε πως θα δούνε παρόμοιες βελτιώσεις αν εργαστούνε σκληρά σε οτιδήποτε άλλο θέλουν να κάνουν ή να επιτύχουν στη ζωή.
8.Πώς να κερδίζουν με τίμιο τρόπο.
Στα σπορ υπάρχει σίγουρα ένα σωστός και ένας λάθος τρόπος για να κερδίσεις.
Υπάρχουν δυστυχώς αηδιαστικές πράξεις χωρίς την ευγενή άμιλλα από παίκτες και προπονητές για νικήτριες ομάδες. Κοροϊδεύοντας τους αντιπάλους τους, αρνούμενοι να σφίξουν το χέρι, και άλλες μορφές φρικτής συμπεριφορά.
Οι καλοί προπονητές θα διδάξουν τους παίκτες πώς να είναι υπερήφανοι για τα επιτεύγματά τους, χωρίς να μειώνουν τους αντιπάλους τους.
Αυτό συνεπάγεται συχνά να δίνουν τα χέρια μετά το παιχνίδι στους διαιτητές και στους παίκτες της αντίπαλης ομάδας και δίνοντας θετικά σχόλια για κάθε παίκτη όπως «καλό παιχνίδι» ή «ωραία πάσα».
Ένας παίκτης μαθαίνει να ενεργεί σωστά μετά από ένα παιχνίδι, ανεξάρτητα από μια νίκη ή μια απώλεια.
Ο αθλητισμός είναι το απόλυτο περιβάλλον για τους νεαρούς παίκτες να βιώσουν τα συναισθήματα της επιτυχίας, αλλά και τα συναισθήματα που προέρχονται από την αποτυχία και την ήττα.
Αυτό μπορεί να διδαχθεί, όταν χάσουν σε ένα μεγάλο τελικό, όταν θα πρέπει να κοπούν από την 12άδα από μια ομάδα, ή όταν χάσουν ένα σημαντικό καλάθι.
Οι καλοί προπονητές θα διδάξουν στους παίκτες να χάνουν με αξιοπρέπεια και σεβασμό, και ότι υπάρχει πάντα μια εμπειρία μάθησης, από κάθε ήττα ή την αποτυχία.
Οι παίκτες πρέπει πάντα να δώσουν τα χέρια στους διαιτητές και στους αντιπάλους μετά από κάθε παιχνίδι και να μην κατηγορούν τους διαιτητές ή τις συνθήκες του γηπέδου.
Ένα από τα καλύτερα πράγματα μετά από μια ήττα είναι να ρωτήσετε πρώτα την ομάδα, τι μπορούν να μάθουν από την ήττα. Τι θα έπρεπε να είχαμε κάνει διαφορετικά; Πού θα πρέπει να βελτιωθούν ώστε να είναι καλύτερα την επόμενη φορά; Αφήστε τους να αξιολογήσουν την ήττα.
Αυτό απαιτεί από τους παίκτες να καθορίσουν τις προτεραιότητές τους, που είναι μια μεγάλη ικανότητα, για αργότερα στη ζωή.
Οι παίκτες θα συνειδητοποιήσουν ότι, για να γίνουν ένας πολύ καλός παίκτης του μπάσκετ, καθώς και να έχουν επιτυχία με τις σπουδές τους, τότε δεν θα είναι σε θέση να παραστούν σε κάθε πάρτυ που κάνουν οι φίλοι τους. Απλώς δεν θα έχουν το χρόνο.
Θα αναγκαστούν να χρησιμοποιήσουν το χρόνο τους πιο παραγωγικά.
Αυτό το μάθημα θα τους εξυπηρετήσει μελλοντικά στις εξετάσεις και θα έχουν τις σπουδές σε προτεραιότητα.
Ο καθένας έχει διαφορετικά πλεονεκτήματα και αδυναμίες.
Είναι σημαντικό, για όλους τους παίκτες να γνωρίζουν τι έχουν καλό και τι κακό όταν αγωνίζονται, έτσι ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν τις αδυναμίες τους και να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματά τους.
Αυτό επιτρέπει στους παίκτες να καταλάβουν πώς μπορούν να συμβάλουν καλύτερα στην ομάδα κατά τη διάρκεια των αγώνων και ποιούς τομείς του παιχνιδιού τους, θα πρέπει να βελτιώσουν.
Αυτή η ικανότητα της αυτο–αξιολόγησης είναι εξαιρετικά σημαντική.
Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να διδαχθεί αυτό είναι να μοιράζουμε ένα κομμάτι χαρτί στην έναρξη της κάθε σεζόν στους παίκτες να γράψουν αυτό που πιστεύουν, ποιές είναι 3 μεγαλύτερες δυνάμεις τους και 3 μεγαλύτερες αδυναμίες.
Με κάθε παίκτη μετά καθήστε και εξηγήστες τους πώς είναι το καλύτερο που μπορούν να κάνουν για να βοηθήσουν την ομάδα, χρησιμοποιώντας τις δυνάμεις τους και να δουν τους τρόπους που μπορούν να βελτιώσουν τις αδυναμίες τους.
Οι παίκτες θα έχουν πολύ μεγαλύτερη πιθανότητα να μείνουν σε φόρμα και υγιείς αργότερα στη ζωή τους αν ασχολούνται με τον αθλητισμο από τη νεαρή ηλικία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι θα έχουν αναπτύξει τις ικανότητες και τις κινήσεις που θα μεταφερθούν στα άλλα αθλήματα που θα παίξουν μελλοντικά, ‘η να πηγαίνουν στο γυμναστήριο, για τρέξιμο, ή άλλες μορφές σωματικής δραστηριότητας σε μεγαλύτερη ηλικία.
Ενώ αυτό είναι ένα μάθημα, που οι περισσότεροι νεαροί παίκτες δεν θα συνειδητοποιήσουν μέχρι να μεγαλώσουν, δεν πρέπει να φοβόμαστε να τους τονίζουμε τη σημασία της φροντίδας του εαυτό τους μέσα από την τακτική άσκηση, τον αρκετό ύπνο και το να τρώνε υγιεινά.
«Πειθαρχία είναι να κάνεις ό, τι πρέπει να γίνει, όταν θα πρέπει να γίνει, καθώς αυτό μπορεί να γίνει, με αυτόν τον τρόπο συνεχώς” – Bobby Knight
“Η μόνη μόνιμη μορφή πειθαρχίας είναι αυτο–πειθαρχία” – Dale Brown
«Πειθαρχείς μόνος σου, δεν χρειάζεται να σε πειθαρχήσει κανείς άλλος” – John Wooden
Με πειθάρχεια στον εαυτό τους για να εργαστούν στο παιχνίδι τους, οι παίκτες θα δουν τα αποτελέσματα που θα τους δώσουν κίνητρα για την προσπάθεια να γίνουν ακόμη καλύτεροι.
Αυτό θα διδάξει τους παίκτες ότι είναι σημαντικό να επιλέξουν αυτό που είναι καλύτερο για την μακροπρόθεσμη επιτυχία αντί να αναζητούν άμεση ικανοποίηση.
Κατά ένα μέρος, αυτό οφείλεται σε καταθλιπτικούς γονείς που άδικα απαιτούν την αριστεία των παιδιών τους στο γήπεδο μπάσκετ, ενώ κατά ένα άλλο μέρος αυτό είναι απλά η φυσιολογική πίεση της συμμετοχής σε σημαντικά παιχνίδια.
Ο αθλητισμός επιτρέπει στους παίκτες να μάθουν πώς να ασχοληθούν με τα νεύρα και το άγχος που αισθάνονται σε αυτές τις καταστάσεις σε ένα ασφαλές περιβάλλον.
Είναι βέβαιο, ότι θα υπάρξουν φορές όπου οι νεαροί παίκτες θα είναι συγκλονισμένοι από την περίσταση και η πίεση θα έχει αποτέλεσμα τα δάκρυα ή απλά δεν θέλουν να παίξουν πια.
Ακόμη και το να φέρνουν το μπουκάλι με το νερό τους δεν είναι ευθύνη των γονιών τους να το θυμούνται γι ‘αυτά.
Οι παίκτες θα μάθουν επίσης ότι είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις τους και για τη δική τους βελτίωση.
Οι γονείς δεν πρέπει να αναγκάσουν τους νεαρούς παίκτες να κάνουν επιπλέον λίγες ασκήσεις με μπάλα μετά το σχολείο κάθε μέρα. Αυτό θα δημιουργήσει περιττή σύγκρουση μεταξύ του παίκτη και τους γονείς του.
Τονίζω στην πράξη ότι αν θέλουν να βελτιώσουν το παιχνίδι τους, τότε είναι στο χέρι τους για να το κάνει να συμβεί.
Οι τραυματισμοί που συμβαίνουν, τα φάουλ που δεν δόθηκαν, οι γονείς θα φτάσουν σε λάθος γήπεδο και το παιδί τους θα χάσει το παιχνίδι.
Τα πράγματα θα συμβούν και οι παίκτες πρέπει να μάθουν να δέχονται και να προχωρήσουν, διότι η απογοήτευση δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα.
Υπάρχουν παίκτες που είχανν την ατυχία να βιώσουν την πλήρη ισχύ αυτού του μαθήματος, όλοι έχουμε ακούσει τουλάχιστον έναν παίκτη που είχε εργαστεί σκληρά για καιρό για να ετοιμαστεί για μια σεζόν και στη συνέχεια μέσα στην πρώτη εβδομάδα να τραυματιστεί και να χάσει την αγωνιστική περίοδο.
Η ζωή είναι σκληρή μερικές φορές.
Μια ομάδα πάντα θα είναι πιο επιτυχής αν όλοι είναι στην ίδια σελίδα και όλοι οι παίκτες επικεντρώνεται στην επίτευξη του ίδιου στόχου.
Ένας και μόνο παίκτης που αποκλίνει από αυτό και μόνο νοιάζεται για τα δικά του σημεία ή άλλα στατιστικά στοιχεία είναι αρκετός για να εκτροχιάσει μια ομάδα.
Οι παίκτες θα μάθουν ότι η καλύτερη ευκαιρία επιτυχίας τους θα είναι μέσω της συνεργασίας με τους συμπαίκτες τους και ότι αυτό είναι το ίδιο για το γήπεδο, την τάξη, είτε επαγγελματικά στο μέλλον.
Μπορούν, επίσης, να αποκτήσουν κοινωνικές δεξιότητες αλληλεπιδρώντας με τη συνάντηση νέων ανθρώπων με κοινά ενδιαφέροντα τα οποία θα μεταφέρουν πάνω–σε όλες τις σχέσεις τους.
Θα μάθουν πώς να διαχειρίζονται τις συγκρούσεις με τους συμπαίκτες, πώς να αλληλεπιδρούν με μια σειρά από διαφορετικούς τύπους προσωπικότητας, ακόμα και πώς να συνεργάζονται μαζί με ανθρώπους που δεν τους αρέσουν.
Θα υπάρξουν πισωγυρίσματα. Θα αποτύχουν κάπου. Θα υπάρξουν εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν.
“Αν προσπαθείτε να επιτύχετε, θα υπάρξουν εμπόδια.“– Μάικλ Τζόρνταν
Οι παίκτες θα βιώσουν τα συναισθήματα που έρχονται με αυτά τα εμπόδια και αποτυχίες και θα μάθουν πώς μέσα από αυτά και να μην σταματήσουν όταν γίνεται η ζωή σκληρή.
Διδάξτε τους παίκτες σας ότι όταν τα πράγματα πάνε στραβά και αισθάνονται σαν
να θέλουν να παραιτηθούν, να κοιτάξουν μακριά και να κάνουν το πρώτο βήμα που θα τους πάει παραπέρα. Αντί για τη σκέψη «Ποτέ δεν πρόκειται να είμαι τόσο καλός“, αλλάξτε το σε “Τι μπορώ να κάνω σήμερα για να βελτιωθεί εκεί που σήμερα είμαι;».
Στη συνέχεια, έρχεται η σταθερή σκληρή δουλειά και η υπομονή. Θυμηθείτε, η επιτυχία δεν θα συμβεί εν μία νυκτί.
Αυτό οδηγεί σε ένα υπερβολικά γεμάτο πρόγραμμα για τους περισσότερους νεαρούς παίκτες. Ο μόνος τρόπος για να τα κάνουν όλα είναι να δώσουν προτεραιότητες και να διαχειριστούν το χρόνο αποτελεσματικά.
Καθώς οι παίκτες αρχίζουν να διαχειρίζονται μόνοι τους το δικό τους χρόνο, θα ενθαρρύνουν τους γονείς να τους επιτρέπουν να αρχίσουν να αναπτύσσουν δεξιότητες διαχείρισης του χρόνου.
Θα αναγκαστούν να δώσουν προτεραιότητα σε ό, τι είναι πιο σημαντικό στη ζωή τους και να θυσιάσουν ό, τι θεωρούν λιγότερο σημαντικό.
Προφανώς αυτό γίνεται με τη γονική μέριμνα, αλλά αυτό είναι μια φανταστική ικανότητα να αναπτύξουν για το μέλλον τους.
Για αυτό θα πρέπει να υπάρχουν συνέπειες, για όποιο παιδί δεν δείχνει σεβασμό.
Οι προπονητές θα πρέπι να επιβάλουν τις συνέπειες στην έλλειψη του σεβασμού. Οι παίκτες πρέπει να γνωρίζουν ότι, όταν λέτε κάτι, το εννοείτε.
Μερικοί τρόποι να δείξουμε σεβασμό με το να μην μιλάμε όταν κάποιος άλλος μιλάει, δίνοντας τα χέρια με τους αντιπάλους και τους διαιτητές μετά το παιχνίδι, δίνοντας ακόμη και την μπάλα στον διαιτητή, όταν πηγαίνει εκτός ορίων.
Οι παίκτες πρέπει να μάθουν ότι το ποσό του σεβασμού δεν μπορεί να προσδιοριστεί από τα επίπεδα της απογοήτευσης ή το αποτέλεσμα ενός αγώνα μπάσκετ.
Η κατευθυντήρια αρχή του σεβασμού: «Να συμπεριφέρεσαι στους άλλους όπως θέλεις να αντιμετωπίζεσαι».
Απλά δεν υπάρχει δυνατότητα για μούτρα πάνω από τα καταστάσεις που δεν μπορούν να αλλαχτούν.
Μέσα στον αγώνα υπάρχουν όλες εκείνες οι στιγμές που χρειάζεται να μείνουν συγκεντρωμένοι σε αυτό που μπορούν να κάνουν καλύτερα. Να μην τους πάρει την συγκέντρωση ένα λάθος σφύριγμα ή μία άστοχη προσπάθεια.
Οι παίκτες πρέπει να μάθουν ότι δεν υπάρχει νόημα να χάνουν χρόνο με καταστάσεις που είναι έξω από τον έλεγχό τους. Να προχωρούν και να επικεντρώνονται σε πράγματα που μπορούν να ελέγξουν.
Εδώ είναι μια γρήγορη ανακεφαλαίωση:
1. Από τα λάθη τους μπορούν να διδαχθούν.
2. Πώς να γίνουν ένας ηγέτης στη ζωή τους.
3. Πώς να είναι ένας σωστός φίλαθλος.
4. Η γλώσσα του σώματος λέει πολλά.
5. Πώς να ελέγχουν τα συναισθήματά τους.
6. Ο καθορισμός και η επίτευξη των στόχων.
7. Η επιτυχία απαιτεί σκληρή δουλειά
8.Πώς να κερδίζουν με τίμιο τρόπο.
9. Πώς να αποδέχονται την ήττα με αξιοπρέπεια.
10.Η επιτυχία απαιτεί θυσίες.
11. Αναγνωρίζουν τις δυνάμεις και τις αδυναμίες τους.
12. Η υγεία είναι σημαντική.
13. Ανάπτυξη της αυτοπειθαρχίας.
14. Αντιμετώπιση της πίεσης.
15. Να έχουν υπευθυνότητα.
16. Η ζωή δεν είναι πάντα δίκαιη.
17. Όλοι μαζί, πετυχαίνουμε περισσότερα.
18. Αντιμετώπιση δύσκολων στιγμών.
19. Η διαχείριση του χρόνου.
20. Σεβασμός σε όλους.
21. Συγκέντρωση σε ότι μπορούν να κάνουν καλύτερα.
http://www.basketballforcoaches.com
Coach Trevor McLean
Μετάφραση: Coach Τσουμπρής Ιωάννης