Η επιθετική συνεργασία με την ονομασία “Triple Post Motion Offense” δημιουργήθηκε από τον προπονητή Justin McCarthy “Sam” Barry (1892 – 1950) ο οποίος εντάχθηκε στο Basketball Hall of Fame το 1979.
Ο προπονητής Tex Winter ο οποίος ήταν και παίκτης του coach Barry πήρε πολλά στοιχεία από αυτή την επίθεση και την ανέπτυξε μετέπειτα στη συνεργασία του με τον coach Phil Jackson.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες δηλαδή μετά από το 2000, πολλοί προπονητές πήραν τη βασική δομή της “T-Game” επίθεσης και την προσάρμοσαν στην ομάδα τους. Κάθε διαφορετική προσαρμογή εξαρτάται από το υλικό των παικτών.
Στις μέρες μας συναντάμε τη συνεργασία των τριών παικτών-τριών μέσα στο «ζωγραφιστό» με διαφορετικούς τρόπους έναρξης.
Οι λόγοι που μπορεί ένας προπονητής να χρησιμοποιήσει την επίθεση αυτή έχουν ως εξής:
-
Δίνει ισορροπία στο χώρο της επίθεσης, επειδή υπάρχουν πάντα παίκτες που μπορούν να διεκδικήσουν το επιθετικό ρημπάουντ αλλά και παίκτες σε καλή θέση για τις αμυντικές επιστροφές.
-
Η μπάλα κυρίως βρίσκεται σε τέτοια θέση που μπορεί να μεταφερθεί προς το καλάθι με μία καλή πάσα ή επιθετική ντρίπλα.
-
Οι καλές αποστάσεις επιτρέπουν στους παίκτες-τριες να «διαβάσουν» το αμυντικό παιχνίδι και να αντιδράσουν ανάλογα.
-
Δίνει την ευκαιρία σε όλους να παίξουν ουσιαστικό παιχνίδι κοντά ή μακριά από το καλάθι.
-
Μπορεί να δώσει ένα γρήγορο σουτ ή να χρησιμεύσει και ως παιχνίδι καθυστέρησης.
-
Έχει πολύ καλές γωνίες στα screens.
-
Ta guards βρίσκονται με καλές αποστάσεις μέσα στο γήπεδο.
Στην μορφή που παρουσιάζεται στο άρθρο μας, ο coach Tom Pate του St. Edwards University, παρουσιάζει το δικό του τρόπο εκτέλεσης της “TPMO”.
Τοποθετεί 2 guards, ένα σε κάθε πλευρά του γηπέδου. Ορίζει τις βασικές κινήσεις τους μεταξύ των ορίων της γραμμής των ελευθέρων βολών και της τελικής γραμμής. Σε αυτό το χώρο απασχολούν τους αντιπάλους τους.
Η θέση των τριών σταθερών παικτών μέσα στο ζωγραφιστό, δίνει ως έναρξη της κίνησης τα ταυτόχρονα screens για τον παίκτη της αδύνατης πλευράς (σχέδιο Α). Ο παίκτης αυτός «διαβάζει» την άμυνα και επιλέγει τη κίνησή του.
Αν παίξει παράλληλα με το ταμπλό, τότε ο παίκτης που του έδωσε το screen κινείται προς το high post (σχέδιο Β).
Αν ο πρώτος παίκτης επιλέξει την κίνηση προς το high post, τότε ο παίκτης που του έδωσε το screen κινείται παράλληλα με το ταμπλό (σχέδιο C).
Αν η μπάλα μεταφερθεί κοντά στο καλάθι, έχουμε παιχνίδι του post. Αν η πάσα δοθεί στο high post, τότε ο παίκτης με θέση τριπλής απειλής, μπορεί:
να πραγματοποιήσει σουτ,
πάσα σε θέση post
πάσα στην αντίθετη πλευρά
να παίξει ένας εναντίον ενός
Αν η μπάλα δεν μπορεί να μεταφερθεί τότε πραγματοποιείται ένα down pick (σχέδιο D), για να υπάρχει συνέχεια στην επίθεση με την ίδια διαδικασία.
Μία ακόμη περίπτωση παιχνιδιού με «τυφλό screen» (σχέδιο E), δίνει την πιθανότητα lob πάσας.
Η προσεκτική συνεργασία των περιφερειακών παικτών, δίνει πολλές καλές επιλογές για σουτ. Μέσα από την καθημερινή πρακτική στην επίθεση, επέρχεται συγχρονισμός και αναγνώριση της αμυντικής αντίδρασης στο σωστό χρόνο.
Πηγές: Texas Coach 1990, wikipedia.org, coachesclipboard.net