Ο παρακάτω σχεδιασμός αποτελεί την πρόταση μου για την προσέγγιση στη διδασκαλία του μπάσκετ, των παιδιών στα τμήματα juniors, που είναι μικρότερα από το προμίνι τμήμα.
Η προθέρμανση περιλαμβάνει ασκήσεις με μπάλα, στατικές στη αρχή και με κίνηση στη συνέχεια. Απλές μορφές παιχνιδιών με τη μπάλα, βελτίωση του ρυθμού του σώματος, βελτίωση της αντίληψης των παιδιών μέσα στις γραμμές του γηπέδου.
• Όλοι οι τύποι περπατήματος (στις φτέρνες, στις μύτες).
• Τρέξιμο μπροστά, ανάποδο περπάτημα, κρατώντας τη μπάλα ψηλά, πίσω από τη πλάτη.
• Δρομικές ασκήσεις με τη μπάλα στα χέρια.
• Αλματάκια με τη μπάλα ανάμεσα στους αστραγάλους.
• Σε ζευγάρια καθιστά, πάσες και κυκλική κίνηση της μπάλας στο κορμό.
• Αγώνας ντρίμπλας , 5 επαναλήψεις.
• Δρομικές με ντρίπλα σε μορφή παιχνιδιού.
Δεξιοτεχνία με στατικές ασκήσεις επαφής με τη μπάλα. Περίπου 6 ασκήσεις σε κάθε προπόνηση. Στην διδασκαλία ξεκινάμε με την ερώτηση «… για να δούμε, ποιος μπορεί να…». Αποφεύγουμε τις πολλές λεπτομέρειες στα βασικά.
• Κάθισμα κάτω, σήκωμα των ποδιών και πέρασμα της μπάλας κάτω από τα γόνατα.
• Λύγισμα των χεριών ώστε να ακουμπήσουν τη μπάλα με το στήθος και επιστροφή στην αρχική θέση.
• Ξαπλωμένα μπρούμυτα, ντρίπλα με το ένα χέρι. (Ίσως δύσκολη).
• Πίεση με τα δύο χέρια της μπάλας στο έδαφος.
• Μπάλα στο έδαφος προσπάθεια για σήκωμα χτυπώντας τη με το ένα χέρι.
• Αντιμέτωπα ζευγάρια με ντρίπλα.
• Ντρίπλα με 2 μπάλες, συνδιαστικές κινήσεις.(Ίσως δύσκολη).
• Πετάγματα μπάλας και παλαμάκια.
• Με αλλαγή στο ύψος αναπήδησης της ντρίμπλας εν στάσι, (χαμηλή ή κοντρόλ ντρίμπλα, ψηλή ή προωθητική ντρίμπλα).
Ασκήσεις επιδεξιότητας και ταχύτητας
• Σε ζευγάρια κρατιούνται από το ένα χέρι και ντριπλάρουν.
• Περπάτημα, πέταγμα της μπάλας εμπρός και πιάσιμο της αμέσως αφού αγγίξει το γήπεδο.
• Κύλισμα της μπάλας και τρέξιμο για να την πιάσουν πριν αυτή φτάσει σε ένα προκαθορισμένο σημείο.
• Περπάτημα, με τη μπάλα πίσω από το κεφάλι, την αφήνουν να πέσει και την πιάνουν πριν ακουμπήσει το δάπεδο.
• Με «σλάλομ» ανάμεσα από κονάκια τα οποία είναι τοποθετημένα στο δάπεδο.
• Παιγνιώδεις ασκήσεις της ντρίμπλας, σε μορφή σκυταλοδρομίας (αγωνιστικός χαρακτήρας).
• Παρεμβολή του αριστερού ποδιού, με ταυτόχρονο χτύπημα της μπάλας με το δεξί χέρι στο δάπεδο και αντίστροφα (αρμονική αντίθεση χεριού-ντρίμπλας και ποδιού).
Πιάσιμο της μπάλας
• Με απόκρουση της μπάλας από τον τοίχο (ο παίκτης στέκεται σε μικρή απόσταση από τον τοίχο, ρίχνοντας την μπάλα σ’αυτόν. Ταυτόχρονα με την αναπήδηση της μπάλας, πραγματοποιεί μερικά βήματα και με ένα κάθετο άλμα, αποκρούει τη μπάλα από το τοίχο).
• Ύστερα από αναπήδηση της μπάλας στο δάπεδο, (το παιδί ρίχνει τη μπάλα στο δάπεδο τόσο δυνατά, έτσι ώστε να αναπηδήσει αρκετά ψηλά. Μετά την ρίψη και ταυτόχρονα με την αναπήδηση της, πραγματοποιεί μερικά βήματα και την πιάνει στον αέρα κατά τη πτώση της).
• Ύστερα από πάσα στήθους ή σκαστή πάσα από κάποιο άλλο παιδάκι.
Σκαστή πάσα
• Εν στάσι,
• Με την προβολή του ελεύθερου ποδιού κατά τη διάρκεια της ώθησης
• Από καθιστή θέση,
• Πάσα αμέσως μετά από ντρίμπλα, προς το παιδάκι το οποίο στέκεται απέναντι (τα παιδιά είναι χωρισμένα κατά ζευγάρια).
Μπάσιμο σουτ (δεξί-αριστερό)
• Μπάσιμο με: τη χρησιμοποίηση των δύο βημάτων και ώθηση της μπάλας κατακόρυφα, σε όχι καθορισμένο στόχο, η ίδια άσκηση με καθορισμένο στόχο (στο τοίχο), ο παίκτης χτυπά τη μπάλα στο έδαφος και την υποδέχεται μετά την αναπήδηση της και κατά την πτώση της προσπαθεί “να πάρει” τα βήματα του μπασίματος. Αμέσως μετά την υποδοχή της ακολουθεί μπάσιμο σουτ, σε όχι καθορισμένο στόχο (στο κενό).
• Η ίδια άσκηση αλλά με καθορισμένο στόχο.
• Η ίδια άσκηση όπως πριν, μόνο που τώρα πραγματοποιείται ντρίπλα μετά την υποδοχή και πριν τη διείσδυση με μπάσιμο.
(στα παιδάκια μπορούμε να κάνουμε την κίνηση του μπασίματος, χωρίς μπάλα, με κτύπημα του υψωμένου χεριού του προπονητή-high five).
Στατικό σουτ
α) Τεχνική του σουτ:
• χωρίς καθορισμένο στόχο (κατακόρυφη ώθηση της μπάλας στο κενό),
• με καθορισμένο στόχο (ωθώντας τη μπάλα σε συγκεκριμένο στόχο π.χ. στο τοίχο),
• σουτ στο καλάθι.
β)Τοποθέτηση στη στάση για σουτ
• Μετά από ντρίμπλα,
• Μετά από άλμα για την υποδοχή της μπάλας, αφού προηγουμένως ο ίδιος παίκτης έχει κτυπήσει τη μπάλα δυνατά στο δάπεδο κα μπροστά από τον εαυτό του,
• Μετά από υποδοχή της μπάλας, με μεταβίβαση «χέρι με χέρι» από τον προπονητή ή από κάποιον συμπαίκτη, ο οποίος στέκεται πλάγια,
• Μετά από υποδοχή της μπάλας εν κινήσει από μικρή απόσταση.
Παιχνίδι στο ένα ή στα δύο καλάθια
• Γνωστοποίηση των κανόνων του παιχνιδιού στα παιδιά.
• Γνωστοποίηση στα παιδιά, ότι στο παιχνίδι υπάρχει επίθεση και άμυνα και όταν ένα από τα δύο σταματά να υπάρχει, αρχίζει το άλλο. Όταν η ομάδα χάσει τη μπάλα, όλοι οι παίκτες πρέπει να γυρίσουν πίσω στην άμυνα και να αναλάβει ο καθένας το παίκτη του. Επίσης, όταν ένας από τους παίκτες της ομάδας που αμύνεται, φτάσει στην κατοχή της μπάλας, τότε όλα τα παιδάκια θα πρέπει το γρηγορότερο να ξεκινήσουν την αντεπίθεση.
• Όλα τα παιδάκια θα πρέπει να διατηρούν τον ομαδικό χαρακτήρα του παιχνιδιού.
• Θα πρέπει πάντα να κινούνται με ντρίπλα ελεύθερα προς το καλάθι και αυτό όταν τους παρουσιάζεται ελεύθερος χώρος.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1.Είναι απαραίτητο, τα παραπάνω στοιχεία τα οποία θα αποτελούν το περιεχόμενο της κάθε προπόνησης, να εφαρμόζονται και στο παιχνίδι.
2. Ένα από τα αντικείμενα της κάθε προπόνησης, θα πρέπει να είναι το παιχνίδι στο ένα ή στα δύο καλάθια (διπλό). Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά ήρθαν για το παιχνίδι. Συμμετοχή 2 με 2 !
3. Θα πρέπει όσο το δυνατόν, να χρησιμοποιούνται μπασκέτες και μπάλες κατάλληλες για κάθε ηλικία.
4. Τα παιδιά θα πρέπει να προπονούνται τρεις φορές την εβδομάδα, από μία ώρα.
Καλή προπονητική περίοδος στα τμήματα Junior και στους δασκάλους τους.