ΙΟΥΝΙΟΣ ΚΑΙ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗ
Βρισκόμαστε στις πρώτες ημέρες του Ιουνίου. Για πολλά παιδιά που ασχολούνται με το μπάσκετ σε αγωνιστικά τμήματα Παίδων/Κορασίδων, Εφήβων/Νεανίδων και τους προπονητές τους, αυτή είναι και μία από τις δυσκολότερες περιόδους, η μεταβατική περίοδος.
Οι αγωνιστικές ημέρες έχουν τελειώσει εδώ και πολύ καιρό. Τα παιδιά αφιερώνουν αρκετό χρόνο από την καθημερινότητά τους για τις σχολικές εξετάσεις. Ιδιαίτερα τα μεγαλύτερα παιδιά που μοχθούν μέσα από το θεσμό των Πανελληνίων εξετάσεων για μία εισαγωγή σε σχολή της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Και η ερώτηση που έρχεται στο μυαλό: «Από μπάσκετ πώς πάμε;» «Από περιεχόμενο των προπονήσεων της μεταβατικής περιόδου τι γίνεται;»
Στα ερωτήματα αυτά που μου απευθύνουν συνάδελφοι από την Ελλάδα, θα προσπαθήσω να δώσω κάποιες κατευθύνσεις τόσο από την εμπειρία των τελευταίων 26 ετών όσο και από την ανάλυση της βιβλιογραφίας, έντυπης και ηλεκτρονικής.
ΣΤΟΧΟΙ ΑΘΛΗΤΩΝ-ΤΡΙΩΝ ΜΕ
ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ-ΤΡΙΑ
Οι μήνες αυτοί, μεταξύ της αγωνιστικής περιόδου και των καλοκαιρινών διακοπών, είναι μία δημιουργική αναπτυξιακή ευκαιρία για κάθε αθλητή και αθλήτρια της καλαθοσφαίρισης.
Είναι η ευκαιρία που μαζί με τον προπονητή ή την προπονήτρια θα αναπτύξουν φυσικές ικανότητες ισορροπίας, θα ενδυναμώσουν ευαίσθητες μυϊκές ομάδες αλλά και θα αποθεραπεύσουν ενεργητικά τους τραυματισμούς.
Θα δώσουν κάποιες εβδομάδες αρχικά για την αποκατάσταση και στη συνέχεια θα ορίσουν εκείνες τις προπονητικές ημέρες οι οποίες σε αρμονία με το διάβασμα, θα συνδυάσουν αρμονικά την διπλή υπόσταση, αυτή του αθλητή-τριας και αυτή του μαθητή-τριας.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ
ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
Σε αυτό το σημείο θα αναφερθώ στις επιπλέον καταστάσεις που δημιουργούνται τον τελευταίο καιρό, με την περιοδεία των παιδιών σε try outs, αλλά και με την χωρίς ουσία, προσπαθειών για μεταγραφή σε ανώτερη κατηγορία πρωταθλήματος με στόχο την ανάπτυξη της παικτικότητας.
Ο στόχος των παιδιών και των γονέων, πρέπει να είναι η παραμονή ή η εξεύρεση του προπονητή εκείνου, που δουλεύει με βάση την αξιολόγηση του παιδιού και με πλάνο στην ανάπτυξη των βασικών τεχνικών και όχι την ευκαιριακή σύσταση μίας ομάδας για την κατάκτηση (;) του τίτλου,.
Αναζητήστε και αξιολογήστε σωστά την προσπάθεια του προπονητή-τριας που ασχολείται με τα παιδιά και γνωρίζει το πως θα εξελίξει ακόμη περισσότερο την τεχνική τους υποδομή. Όσοι βρίσκονται χρόνια στο χώρο κατανοούν τα όσα γράφω και γνωρίζουν τη σημασία της μεταβατικής περιόδου ως το θεμέλιο για την περαιτέρω ανάπτυξη του αθλητή-τριας.
ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΑΘΛΗΤΗ-ΤΡΙΑΣ
Το σωματικό βάρος και οι ασκήσεις που σχετίζονται με αυτό, αποτελούν μία εύκολη διέξοδο. Παλιές αλλά και νέες τεχνικές ασκήσεων με το σωματικό βάρος, μπορούν να συμπεριληφθούν σε έναν προγραμματισμό τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα.
Στο πλάνο αυτό, οι τεχνικές στις κινήσεις των ποδιών (footwork) μπορούν στοχεύσουν στην σωστή εκτέλεση, η οποία θα δώσει και προστασία από μελλοντικούς τραυματισμούς.
Όπως είπαμε παραπάνω, η ανάγκη ποιοτικού χρόνου προπόνησης είναι ο στόχος αυτής της περιόδου και όχι η ποσότητα!
Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΥ ΣΟΥΤ
Η μεταβατική περίοδος είναι η ιδανικότερη για την βελτίωση των μηχανισμών του σουτ.
-
Ασκήσεις εκτέλεσης σουτ σε καθιστή θέση, σε ύπτια θέση.
-
Ασκήσεις σουτ με τα τρία δάκτυλα
-
Ασκήσεις σουτ με μπαλάκι του τένις
-
Ασκήσεις σουτ σε τοίχο
-
Ασκήσεις σουτ στο πλάι του ταμπλό
-
Ασκήσεις σουτ στον αέρα πε πτώση της μπάλας σε γραμμή του γηπέδου
-
Ασκήσεις γενικότερης ανάπτυξης του Β.Ε.Ε.F. (Balance, Eyes, Elbow, Follow)
-
Ασκήσεις για τελειώματα σε αφύλακτο καλάθι
-
Τρόπος εκτέλεσης με επιπλέον μπάλα ανάμεσα στα πόδια, σε άνοιγμα ποδιών όσο των ώμων, με γόνατα λυγισμένα μέχρι το όριο των παπουτσιών, με κέντρο βάρους μέσα στα παπούτσια, με πιάσιμο μπάλας μόνο με δάχτυλα, με αγκώνα πρώτα κλειστό κοντά στο σώμα και μετά να δείχνει προς το καλάθι, με βλέμμα στο κέντρο του καλαθιού, με χέρι που «ακολουθεί» τη πορεία της μπάλας και δάχτυλα προς το έδαφος.
-
Επιλογές σουτ μετά από ντρίπλα και μετά από υποδοχή μπάλας.
-
Επιλογές σε σχέση με τη θέση μέσα στο γήπεδο και σε σχέση με το χρονόμετρο για τα μεγαλύτερα ηλικιακά τμήματα.
-
Επιλογές μορφών lay up και στις δύο πλευρές του καλαθιού.
-
Καθημερινή εξάσκηση στις ελεύθερες βολές (τεχνική και ψυχολογία).
-
Εξάσκηση σουτ με βοηθητικό πιατάκι στο χέρι στήριξης και με μικρότερη διάμετρο καλαθιού.
-
Σε μία προπόνηση της εβδομάδας ξεκινάμε πάντα με την τεχνική του σουτ.
-
Τα παιδιά καθοδηγούνται να ξεκινούν από κοντά και σταδιακά να απομακρύνονται από το καλάθι.
-
Οι ελεύθερες βολές γίνονται σε μορφή διδασκαλίας και σε κύκλο τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα και τις επόμενες φορές με πίεση ψυχολογική και τρέξιμο ώστε να πλησιάζουν τις αγωνιστικές συνθήκες.
-
Στο προπονητικό διπλό μίας προπόνησης κάθε παίκτης-τρια παίρνει επιλογές σουτ και κρατιέται στατιστική. Το ίδιο και στις ελεύθερες βολές.
Η ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΗ ΜΠΑΛΑ
-
Ντρίπλα με ίδια άνεση σε κάθε χέρι.
-
Ντρίπλα με ταχύτητα στη κίνηση.
-
Εξάσκηση στη σταυρωτή ντρίπλα, στη ντρίπλα μέσα-έξω και στη ραχιαία ντρίπλα .
-
Αλλαγή ρυθμού στη ντρίπλα.
-
Να επιλέγουν την ντρίπλα όταν πρέπει.
-
Ασκήσεις με μία και με δύο μπάλες.
-
Ασκήσεις με βοηθητικά μέσα (μπαλάκια τένις, σκάλα δαπέδου και γυαλάκια περιφερειακής όρασης).
-
Απαίτηση για έλεγχο του γηπέδου σε κάθε χέρι, διόρθωση κάθε φορά που απαιτείται από τον προπονητή.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΠΑΣΑΣ
-
Σωστή θέση σώματος και κίνηση των χεριών σε κάθε μεταβίβαση και υποδοχή της μπάλας στις βασικές πάσες ανά μπασκετική αγωνιστική ηλικία.
-
Εκμάθηση της οπτικής επαφής με το γήπεδο, πρώτα για αναγνώριση πιθανής σωστής μεταβίβασης.
-
Επιλογές μετά την υποδοχή της μπάλας:
-
Σκοράρισμα
-
Ντρίπλα προς το καλάθι
-
Νέα πάσα
-
ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣ
-
Άμεση επαφή με τον αντίπαλο στα αμυντικά ρημπάουντς.
-
Θέληση για τη διεκδίκηση της κατοχής της μπάλας.
-
Ο αμυντικός ρημπάουντερ αναλαμβάνει το χειρισμό της μπάλας.
-
Γρήγορη επιλογή αξιόλογης πάσας στις μεγάλης ηλικίες.
-
Κάθε άστοχο σουτ από συμπαίκτη είναι και ευκαιρία για μία ακόμη διεκδίκηση της μπάλας.
-
Διδάσκουμε την τεχνική του Box Out.
-
Αφιερώνουμε χρόνο στο τέλος της προπόνησης για επιβράβευση του παίκτη που έδειξε ιδιαίτερη θέληση στα ρημπάουντς.
Αμυντική Σκέψη & Λειτουργία Ομαδικής Άμυνας βελτιώνοντας στοιχεία ατομικής νοοτροπίας και αμυντικής συμπεριφοράς
-
Σωστή αμυντική θέση σε σχέση με τη μπάλα – επικοινωνία.
-
Αντίδραση σε κάθε πάσα στις μικρές ηλικίες και στα screens στις μεγαλύτερες.
-
Στα pick & roll κάνουμε πάντα «παγίδα».
-
Αναφέρουμε σε κάθε προπόνηση και αγώνα της σημασία της σωστής αμυντικής λειτουργίας που αποτελεί το μισό παιχνίδι.
-
Ασκήσεις από 1 – 1 μέχρι 5 – 5 και διαφοροποιήσεις ανάλογα με τη μπασκετική ηλικία (4 – 3, 5 – 4 και 6 – 5).
-
Παίζουμε mtm και μόνο αυτό!
ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
-
Διδάσκουμε τη τακτική και τα βασικά σε σχέση με την αξιολόγηση της περιόδου που τελείωσε.
-
Σωστές αποστάσεις των συμπαικτών.
-
Κίνηση V και κίνηση μέσα έξω, κίνηση back door με σωστή τεχνική και συγχρονισμό.
-
Επιμονή της επιλογής κίνησης χωρίς τη μπάλα στα χέρια και σε σχέση με τον τρόπο που κινείται ο συμπαίκτης που έχει τη μπάλα.
-
Τονίζουμε σε κάθε ευκαιρία χωρίς να διακόπτουμε υπερβολικά τη προπόνηση τα βασικά.
-
Παρουσιάζουμε κομμάτια συνεργασίας που θεωρούμε σημαντικά για το μέλλον.
-
Η στρατηγική μας πρέπει να στοχεύει σε σωστές αποστάσεις, γνώση των screens, των επιλογών πάσας, τις κινήσεις σε κάθε χώρο του γηπέδου.
-
Η διάσπαση της πίεσης προπονείται κάθε εβδομάδα σε 2 τουλάχιστον προπονητικές μονάδες.
-
Το σενάριο “score – stop – score” & “stop – score – stop” παίζεται πάντα σε μία προπόνηση της εβδομάδας.
-
Το σενάριο “1 – 1 …. 4 – 4” παίζεται σε δύο προπονήσεις της εβδομάδας..
-
Επιλογές πάσας και επιλογές σουτ.