ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ – ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2019

     

       Τα τελευταία χρόνια της, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, συνηθίζω να τοποθετώ στο χαρτί ή στην οθόνη του υπολογιστή, ή στο μάτι της βιντεοκάμερας, εκείνα τα προπονητικά στοιχεία για την  ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ που περιτριγυρίζουν το μυαλό μου.

         Σημαντική ώθηση σε αυτή τη διαδικασία έχουν δώσει:

  1. Η αγάπη και η αφοσίωση αθλητών και αθλητριών των αναπτυξιακών ηλικιών.

  2. Ο σεβασμός αξιόλογων συναδέλφων ιδιαίτερα από σημεία της Ελλάδας, που δεν μας επιτρέπουν συχνή κατά πρόσωπο επικοινωνία.

  3. Η προπονητική εμπειρία 30 ετών, με κάθε θετική ή αρνητική εμπειρία να κατευθύνει τις παροντικές σκέψεις και τις μελλοντικές δράσεις.

  4. Η συνεργασία με συνανθρώπους μας, που αντιμετωπίζουν τη ζωή μέσα από τις δυσκολίες αναπτυξιακών διαταραχών και βρίσκουν στο μπάσκετ την ίδια αγάπη για το παιχνίδι.

    Για αυτό το καλοκαίρι του 2019 που πλησιάζει προς το τέλος του, ετοίμασα δύο άρθρα:

   Το πρώτο άρθρο αφορά προπονητικές σκέψεις για την προπονητική διαδικασία.

Το δεύτερο άρθρο, έχει ως περιεχόμενο τους προβληματισμούς για τη διδασκαλία και τις παικτικές ευκαιρίες, των παιδιών που βρίσκονται σε περιοχές της Ελλάδας μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα.

      Σήμερα αναρτώ στην προσωπική μου ιστοσελίδα το πρώτο θέμα για την  ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ – ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2019 με τις υποενότητες:

  • Η προπονητική ως Επιστήμη

  • Η προπονητική ως Τέχνη

  • Η αξιολόγηση του μελών της ομάδας

  • Το προπονητικό περιβάλλον

  • Η πληροφόρηση από τον προπονητή

  • Στόχοι σωματικής αλλά και ψυχικής ετοιμότητας

Έχοντας λοιπόν ήδη συμπληρώσει 3 δεκαετίες (1999 – 2019), (πως περνάνε τα χρόνια;) στο φετινό μου καλοκαιρινό πεδίο σκέψεων της προπονητικής, εστιάζω:

  • Στην Επιστημονική Κατάρτιση του προπονητή και

  • Στη γενικότερο προφίλ Προσωπικότητας και  Ικανοτήτων μέσα από το οποίο σε κάθε ηλικιακό επίπεδο, μπορεί να προσφέρει το καλύτερο δυνατό.

ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ ως ΕΠΙΣΤΗΜΗ γιατί χρειάζεται:

  • Συνεχή πληροφόρηση εξέλιξης των τεχνικο-τακτικών δεδομένων σε σχέση με την εξέλιξη που παρουσιάζει το άθλημα μας από περίοδο σε περίοδο.

  • Παρακολούθηση σεμιναρίων και προπονήσεων άλλων συναδέλφων.

  • Ερευνητικά δεδομένα για την αξιολόγηση της στατιστικής.

  • Ικανότητα αξιοποίησης των γνώσεων του προπονητικού προγραμματισμού.

ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΚΑΛΑΘΟΣΦΑΙΡΙΣΗΣ ως ΤΕΧΝΗ γιατί χρειάζεται:

  • Να «μπαίνει» ο προπονητής στην θέση του παίκτη.

  • Να έχει την κατάλληλη ευαισθησία ανθρώπινης συνεργασίας εντός και εκτός γηπέδου.

  • Να διαθέτει τη συναίσθηση της χρονικής στιγμής που πρέπει να σιωπά, των στιγμών που χρειάζεται να ανεβάζει τους τόνους ομιλίας στην προπόνηση, πότε και πως πρέπει να καθησυχάζει ένα φορτισμένο αρνητικό κλίμα και να το μετατρέπει σε θετικό.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΚΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ

    Ένα ακόμη πολύ δύσκολο μέρος της προπονητικής προσπάθειας αποτελεί και η αξιολόγηση του έμψυχου υλικού.

    Ο προπονητής προσπαθεί να δημιουργήσει εκείνο το περιβάλλον μέσα στο οποίο, οι διαφορετικοί χαρακτήρες ανθρώπων θα συνεργαστούν για τον ίδιο σκοπό.

         Η διάγνωση των αθλητών στοχεύει:

  • Να αναδείξει τις προσωπικότητες εκείνες που διαθέτουν την ικανότητα και μπορούν να αποδώσουν κάτω από πιεστικές συνθήκες, σε σχέση πάντα με τις προπονητικές κατευθύνσεις.

  • Να βελτιώσει εκείνους που χρειάζονται περισσότερη υποστήριξη για απόδοση υπό συνθήκες αγωνιστικής πίεσης.

  • Να προσδιορίσει το ποσοστό καλαθοσφαιρικής νοημοσύνης καθενός αθλητή ξεχωριστά, ώστε το πλάνο της ομαδικής δουλειάς να «ταιριάξει» με τον επιθυμητό τρόπο για το καλό της ομάδας.

  • Να δημιουργήσει για το σύνολο των παικτών το ιδανικό κλίμα δουλειάς.

  • Μέσα από σωστές διαπροσωπικές σχέσεις οι οποίες έχουν ως θεμέλιο τους την ανάληψη των ρόλων να εξισορροπήσει κάθε διαφορετικότητα μέσα στην ομάδα.

ΤΟ ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝ

   Ο προπονητής σε συνεργασία με τα διοικητικά στελέχη,  προετοιμάζει το προπονητικό περιβάλλον εντός και εκτός γηπέδου, ώστε η ψυχολογία των αθλητών να είναι θετική και με το μυαλό συγκεντρωμένο στα καθήκοντα τους:

  • Τα νερά των αθλητών έτοιμα.

  • Οι μπάλες στη θέση τους.

  • Τα προπονητικά τους ρούχα να δοθούν από τη πρώτη ημέρα.

  • Ο καθαρός αγωνιστικός χώρος.

  • Ο καθαρός χώρος των αποδυτηρίων.

  • Η προστασία από αδιάκριτα μάτια κατά την προπονητική δραστηριότητα.

  • Τα κινητά τηλέφωνα σε αθόρυβη λειτουργία.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ

    Από την πρώτη συγκέντρωση των αθλητών μέσα στο γήπεδο:

  • Ο προπονητής ξεκαθαρίζει τους σκοπούς της προπόνησης.

  • Οι παίκτες ακούν προσεκτικά τις κατευθύνσεις, τι πρόκειται να «συναντήσουν» ως περιεχόμενο της εξάσκησης για τη συγκεκριμένη προπονητική ημέρα.

  • Η συνέπεια σε ότι αποτελεί στόχο της ομάδας, είναι αμοιβαία, τόσο από τους παίκτες όσο και από τον προπονητή.

  • Ο προπονητής οφείλει να είναι κάθε στιγμή έτοιμος να διαφοροποιήσει οτιδήποτε στο πλάνο δεν λειτουργεί, προκειμένου μέσα από την ευελιξία του, να πετύχει θετικό αποτέλεσμα.

  • Προσεκτική ενθάρρυνση με απλές λέξεις, σωστή στάση του σώματος, ενθαρρυντικές χειρονομίες.

  • Απλοποίηση των οδηγιών τη στιγμή της δράσης και των «υψηλών σφυγμών».

  • Επιλεκτική σιωπή όπου αναμένεται να έχουν αποτέλεσμα οι ενέργειες και όχι τα χωρίς νόημα λόγια.

  • Τοποθέτηση δίπλα από τον παίκτη προκειμένου να έχουν βλέμμα προς την ίδια κατεύθυνση. Τοποθέτηση απέναντι από τον παίκτη όταν πρέπει να εστιάσει σε κάτι πολύ σημαντικό.

  • Συνεχή ερμηνεία της συμπεριφοράς για την έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση προβλημάτων οποιαδήποτε μορφής.

  • Περίληψη στο τέλος κάθε προπόνησης και θετική παρότρυνση για ομιλία των παικτών σε θέματα που προβληματίζουν το μυαλό τους.

      Η καθημερινή προπόνηση πρέπει να δημιουργεί όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που θα οδηγήσουν τον παίκτη ή την παίκτρια στο επιθυμητό αγωνιστικό επίπεδο.

ΣΤΟΧΟΙ ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ & ΨΥΧΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ

  • Απαραίτητη σε κάθε στιγμή η διατήρηση της σωματικής υγείας των αθλητών-τριών και η καλύτερη δυνατή αποκατάσταση σε περίπτωση τραυματισμού.

  • Διαχείριση συναισθημάτων εντός και εκτός γηπέδου, υγιή κοινωνικό περιβάλλον του παίκτη ή της παίκτριας.

 

Σε όσα σας παρέθεσα παραπάνω, μπορείτε να ανατρέξετε στην ηλεκτρονική βιβλιογραφία (Ελληνική και Διεθνή) προκειμένου να αναζητήσετε εκτενέστερες λεπτομέρειες.

Επίσης, αναζητήστε στα προηγούμενα άρθρα της ιστοσελίδας μου την itsports.gr θέματα προπονητικής καλαθοσφαίρισης, ιδιαίτερα των αναπτυξιακών ηλικιών.

Θα ευχηθώ λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της προετοιμασίας για τον καθένα από εσάς:

  • Καλή προπονητική και αγωνιστική περίοδο

  • Υγεία στους παίκτες και τις παίκτριες σας

  • Καλές συνεργασίες με τις ομάδες σας

Coach Γιάννης Τσουμπρής