Διδασκαλία Σχολικής Καλαθοσφαίρισης

Η καλαθοσφαίριση (μπάσκετ) είναι ένα από τα πιο δημοφιλή αθλήματα γιατί είναι ένα θεαματικό παιχνίδι και αποτελεί ευχάριστη απασχόληση για άτομα κάθε ηλικίας.

Είναι ένα ομαδικό άθλημα το οποίο απαιτεί συνεργασία και σεβασμό στους κανόνες.

    Ιστορία της καλαθοσφαίρισης

Η καλαθοσφαίριση επινοήθηκε από τον Καναδός καθηγητή Φυσικής Αγωγής Τζέιμς Νέισμιθ, σε σχολείο της Αμερικής, στο Σπρίνγφιλντ της Μασαχουσέτης, όταν προσπαθούσε να βρει για τους μαθητές του ένα παιχνίδι που να παίζεται σε κλειστό γυμναστήριο. Έτσι η καλαθοσφαίριση πρωτοπαίχτηκε το 1891 σε μια αίθουσα  όπου ο Νέισμιθ είχε κρεμάσει δύο καλάθια στους τοίχους.
Βασικός στόχος του παιχνιδιού ήταν να μπει η μπάλα μέσα σε αυτά.
Την καλαθοσφαίριση εισήγαγε στη χώρα μας ο Μάικλ Στεργιάδης το 1919 ο οποίος ήταν μαθητής του Νέισμιθ στο Σπρίνγφιλντ. Για πρώτη φορά, το παιχνίδι παρουσιάστηκε και παίχθηκε στη ΧΑΝ Θεσσαλονίκης.

Η προσπάθεια έχει ως κατεύθυνση, να μυηθούν οι μαθητές στο άθλημα:

 Να μάθουν τις βασικές δεξιότητες του
αθλήματος.
 Να μάθουν τους κανόνες του παιχνιδιού
 Να αναπτύξουν τη συναρμογή τους μέσα από το
άθλημα.
 Να παίξουν σε οργανωμένο παιχνίδι μέσα και
έξω από το σχολείο.

    Βασικά στοιχεία για τη γνώση του  Παιχνιδιού

  • Το κανονικό γήπεδο έχει διαστάσεις 28 μ (μήκος) Χ 15 μ (πλάτος).

  • Το ύψος του καλαθιού από το έδαφος είναι 3,05 μέτρα.

  • Η διάρκεια του αγώνα είναι 4 δεκάλεπτα.

  • Ένα τάιμ-άουτ διαρκεί ένα λεπτό.

  • O χρόνος επίθεσης για μια ομάδα είναι 24 δευτερόλεπτα.

  • O χρόνος κατοχής της μπάλας από παίκτη χωρίς ντρίμπλα ή πάσα είναι 5 δευτερόλεπτα.

  • Κάθε παίκτης έχει δικαίωμα να κάνει μόνο 4 προσωπικά φάουλ. Στο 5ο προσωπικό φάουλ αποβάλλεται.

Σκοπός: Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων και ικανοποιητική εκτέλεση ορισμένων από αυτές.
Στόχος: Ανάπτυξη δεξιοτήτων χειρισμού.
Επιδίωξη 1 : Να εκτελεί το παιδί, το κύλισμα μπάλας, τη ρίψη και την υποδοχή με κίνηση του χεριού από πάνω και από κάτω, με μικρό ή μεγαλύτερο αντικείμενο.

Επιδίωξη 2: Να εκτελεί το παιδί,  ικανοποιητικά συνδυασμούς δεξιοτήτων ισορροπίας και μετακίνησης και συνδυασμούς δεξιοτήτων ισορροπίας και χειρισμού.

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ σε μικρότερες τάξεις

Ασκήσεις για πέταγμα-πιάσιμο αερόμπαλας με έμφαση σε συναρμοστικές κινήσεις.
Ασκήσεις για πάσες με ένα και δύο χέρια, στήθους, σκαστή, πάνω από το κεφάλι, με κυρίαρχο-μη
κυρίαρχο χέρι από στάση. Αργότερα με κίνηση.

Ασκήσεις για ντρίπλα (στατική-προωθητική).

Αργότερα εκμάθηση της σταυρωτής ντρίπλας. Ασκήσεις ντρίπλας – πάσας σε ομάδες. Αργότερα με κίνηση.

Ασκήσεις ντρίπλας – πάσας – συναρμογής με κίνηση.

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ σε μεγαλύτερες τάξεις

Συνεργασία 3 ατόμων: Give and go, hand off.

Αμυντική συνεργασία.
Αιφνιδιασμός.
Rebound.

 

 


Πηγή: Φυσική Αγωγή (Ε και ΣΤ Δημοτικού) – Βιβλίο Μαθητή