Προπονητικός Οδηγός Διδασκαλίας Τακτικής

Προπόνηση στην Ατομική Αμυντική Τακτική

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
 Διδασκαλία παιχνιδιού «καθρέφτης» και παιχνιδιών σεμιναρίου για την αμυντική στάση.

 

Σταδιακή εξάσκηση στη πλάγια μετατόπιση με ένα βήμα τη φορά και κίνηση μέχρι τρία βήματα.

 

Εισαγωγή στην αμυντική σκέψη «βλέπω μπάλα & παίκτη που μαρκάρω» σε θέση βοήθειας. Οι αντίχειρες δείχνουν τα αυτιά του αθλητή.

 

Παιχνίδι με έλεγχο της μπάλας που μεταφέρει ο παίκτης, εισαγωγή στο drop step.

 

Παιχνίδι 2 με 2 και 3 με 3 σε παιδιά που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις.

Ανάπτυξη των προηγουμένων στοιχείων.

Περισσότερη έμφαση στην αμυντική θέση σε σχέση με τη μπάλα και τον παίκτη που μαρκάρουν.

 

Εισαγωγή στα close outs.

Παιχνίδι 3 με 3 και 4 με 4 σε παιδιά που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις.

 

Τοποθέτηση στο προσώπου στο στήθος του αντιπάλου.

Τοποθέτηση ενός χεριού προς τον αντίπαλο για να καθοδηγεί όλη την μετακίνηση του παίκτη.

Αμυντική θέση (στάση) στην μπάλα

Εκμάθηση στάσης και κίνηση στην βασική αμυντική στάση ανάμεσα στο παίκτη με την μπάλα και το καλάθι.

Διατήρηση απόστασης μεταξύ του αμυντικού και του παίκτη με την μπάλα.

Αμυντική θέση (στάση) μακριά από την μπάλα

Θέση ανάμεσα στον παίκτη ευθύνης και το καλάθι.

Οπτική επαφή με το παίκτη ευθύνης και την μπάλα.

Ετοιμότητα για βοήθεια σε συμπαίκτες.

Επιστροφή στο παίκτη ευθύνης όταν δεχτεί πάσα.

Άμυνα στη ντρίπλα προς στο καλάθι

Ο αμυντικός πρέπει να εφαρμόζει τον πρώτο βασικό κανόνα της άμυνας και να προστατεύει το καλάθι.

Αντίδραση στις διεισδύσεις

Αυτό είναι η εξέλιξη της επίθεσης στο καλάθι με ντρίπλα και είναι η αντίδραση του παίκτη χωρίς την μπάλα.

Ο παίκτης χωρίς την μπάλα πρέπει να κινηθεί για να δημιουργήσει χώρο και να δημιουργήσει γραμμή πάσας.

Μετά την πάσα ο επιθετικός με την μπάλα πρέπει και αυτός να κινηθεί και να δημιουργήσει εκ νέου χώρο.

Ο αμυντικός πρέπει να μάθει τον κανόνα ότι εκτός μπάλας ο αμυντικός παίζει τον παίκτη του αλλά και την μπάλα.

 

Ανάπτυξη των close outs και ατομικές κινήσεις για διάσπαση των screens.

 

Shell ασκήσεις και έλεγχο στην ατομική σκέψη και τοποθέτηση κάθε παιδιού στην αμυντική συμπεριφορά του.

 

Στην άμυνα εδραιώνονται περισσότερο οι τρεις βασικοί κανόνες:

Προστασία του καλαθιού.

Πίεση στην μπάλα (οδηγούμε).

Άμυνα στον παίκτη και βοήθεια στην μπάλα.

 

Ενώ προσθέτουμε και άλλους κανόνες:

 

Άρνηση πάσας σε θέσεις στο γήπεδο.

Τεχνική του ριμπάουντ.

Κίνηση ποδιών (footwork) με αμυντικό γλίστρημα και τρέξιμο (βοήθεια).

Βασικές έννοιες και αρχές άμυνας  

″Όλοι προσπαθούν″ – υπευθυνότητα στην άμυνα.

Άμυνα Man-to-Man στην μπάλα και μακριά από την μπάλα.

Εισαγωγή του κανόνα της μπάλας – πλευρά μπάλας και πλευρά βοήθειας.

Καθοδήγηση της επίθεσης.

Επικοινωνία στην άμυνα.

Βοήθειες στις διεισδύσεις του παίκτη με την μπάλα.

Επαναφορά στον παίκτη ευθύνης ή σε κάποιον άλλο παίκτη στις περιστροφές.

Άμυνα στην μπάλα

Περαιτέρω βελτίωση της αμυντικής θέσης απέναντι σε επιθετικό (ανάμεσα στο επιθετικό και το καλάθι).

Άμυνα σε παίκτη που είναι σε θέση τριπλής απειλής και έμφαση στην πίεση στην μπάλα.

Βελτίωση στην ικανότητα διατήρηση απόστασης και αλλαγή κατεύθυνσης  στον επιθετικό με την μπάλα με διατήρηση της αμυντικής πίεσης. Προσοχή στην διδασκαλία της αλλαγής κατεύθυνσης στην άμυνα (αλλαγή με cross step).

Εισαγωγή και ανάπτυξη της έννοιας παρεμπόδισης του σουτ, της πάσας και άμυνα στον παίκτη χωρίς δικαίωμα ντρίπλας.

Εισαγωγή της έννοιας σκόπιμης καθοδήγησης της επίθεσης στην περιφέρεια και στο low post (πλάγια –κέντρο).

 

Πλήρη αμυντικός έλεγχος με τα χέρια σε ετοιμότητα για κάθε συνεργασία με τους συμπαίκτες εναντίον της τακτικής των αντιπάλων.

 

Βοήθειες στις διεισδύσεις με επιθετικό τρόπο.

 

Άμυνα στα σκριν.

 

Άρνηση πάσας στο post (στο low και high) .

 

Άρνηση της μεταφοράς της μπάλας από πλευρά μπάλας σε πλευρά βοήθειας.

 

Άμυνα στο pick-and-roll.

 

 

 

Προπόνηση στην Ατομική Επιθετική τακτική

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
Κινήσεις ξεμαρκαρίσματος V & L .

 

Διδασκαλία για τις αποστάσεις με τους συμπαίκτες.

 

Εφαρμογή σε παιχνίδι 2 με 2 στα παραπάνω.

 

 

 

 

 

Διδασκαλία στα σταματήματα με ισορροπία. Κάθε πόδι είναι πιθανό να χρησιμοποιηθεί για το πίβοτ.

 

Προώθηση της μπάλας στην επίθεση

Επίθεση με ντρίπλα στο αφύλακτο καλάθι

Σουτ για να πετύχουμε καλάθι

Αποστάσεις

Πάσα και κόψιμο

 

Βασικές έννοιες και αρχές επίθεσης 

″Όλοι σκοράρουν″

Κεφάλι ψηλά: Βλέπουμε παίκτες και καλάθι

Τριπλή απειλή / Triple Threat: Σουτ – πάσα – ντρίπλα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ανάπτυξη των

προηγούμενων στοιχείων στο ξεμαρκάρισμα.

Προσθέτουμε τη κίνηση

back door.

Ανάπτυξη του συντονισμού των κινήσεων.

Νέες ασκήσεις στα πόδια με reverse πίβοτ jab step, up fake & go.

 

Θέση ετοιμότητας – χωρίς μπάλα

 

Βελτίωση και τελειοποίηση

Δεξιότητες κίνησης – Αλλαγή κατεύθυνσης, αλλαγή   ρυθμού, προσποιήσεις

Οπτική επαφή – Τα μάτια ψηλά για να βλέπουν τον χώρο

 

Θέση ετοιμότητας – με μπάλα

Έμφαση στην ισορροπία

Θέση τριπλής απειλής / θέση τριπλής επίθεσης

Πιάσιμο της μπάλας

Κινήσεις ποδιών (Footwork) – πίβοτ εμπρός και πίσω (front και reverse) και με τα δύο πόδια

Κινήσεις με την μπάλα – σταματήματα με άλμα και βηματισμό (jump stops, stride stops)

Εκκινήσεις (ξεκινήματα) – και με τα δυο πόδια με ή χωρίς την μπάλα.

 

Πάσα και κόψιμο

Μετά από πάσα οι παίκτες πρέπει να συνηθίσουν να κάνουν κόψιμο στο καλάθι και να παίρνουν θέση ανοίγοντας στην μπάλα.

Κάθε κόψιμο είναι εν δυνάμει μια ευκαιρία για ποστάρισμα.

Μετά το κόψιμο αν ο παίκτης δεν πάρει μπάλα πρέπει να κινηθεί σε κάποιο σημείο του γηπέδου που είναι άδειο.

Οι υπόλοιποι παίκτες πρέπει να συμπληρώσουν τα κενά σημεία του γηπέδου όταν ο πασέρ τους βλέπει και είναι έτοιμος.

Τα κοψίματα backdoor τα προσθέτουμε λίγο πιο αργά.

Ξεμαρκάρισμα

Κινήσεις για ξεμαρκάρισμα

Κίνηση προς την μπάλα

Πίβοτ για επιθετική απειλή

Ανάπτυξη στις κινήσεις ξεμαρκαρίσματος.

 

Με αλλαγή κατεύθυνσης, ρυθμού και κλείδωμα του αντιπάλου (επαφή).

Διάβασμα και κατάλληλη αντίδραση της άμυνας.

Κίνηση προς την μπάλα.

Ξεμαρκαρίσματα σε διάφορες θέσεις (κορυφή, πλάγια, post και στην τελική γραμμή).

 

Σωστή τοποθέτηση και εκμετάλλευση των screens.

 

Εισαγωγή στις κινήσεις  drop step.

 

Οι βασικές έννοιες που αναπτύσσονται είναι:

Επίθεση με ντρίπλα στο καλάθι.

Αναγνώριση σωστών αποστάσεων.

Διεισδύσεις και διάβασμα αν υπάρχει αμαρκάριστος παίκτης για πάσα.

Πάσα και κόψιμο. Ανάπτυξη της έννοιας πάσα, κόψιμο και αντικατάσταση.

Κόψιμο στο καλάθι από ξεμαρκάρισμα σε περίπτωση που αμυντικής είναι σε θέση άρνησης (δεύτερο κόψιμο μετά από κίνηση για αντικατάσταση).

Κίνηση ποδιών στο σουτ (footwork) με εσωτερικό – εξωτερικό, με άλμα, κίνηση drop.

Κλείδωμα του αμυντικού.

Σκρίν (το τελευταίο σκριν είναι στην μπάλα).

Παιχνίδι χωρίς την μπάλα.

Κίνηση της μπάλας και περιστροφή.

Παιχνίδια από διαφορετικές θέσεις.

Ανάπτυξη της έννοιας της μεταφοράς της μπάλας από την μία πλευρά στην άλλη.

Εισαγωγή και ανάπτυξη των εννοιών γωνία πάσας, γραμμή πάσας και τρόποι δημιουργίας τους.

 

 

Να γίνει απολύτως κατανοητό ότι οφείλουν πλέον να αντιλαμβάνονται και να «διαβάζουν» μόνοι τους το παιχνίδι των αντιπάλων και να επιλέγουν την επιθετική ενέργεια που θα αποφέρει το καλύτερο αποτέλεσμα.

 

Τελειοποίηση των κινήσεων στα πόδια.

 

Επίθεση στο αφύλακτο καλάθι

Spacing (αποστάσεις) – αυξάνεται 4-4,5 μέτρα

Penetration (διείσδυση) – κίνηση παικτών εκτός μπάλας

Πάσα και κόψιμο – ευκαιρίες για κοψίματα

Επιλογές στα σκριν

Κλείδωμα στο πόστ

Ασκήσεις σε καταστάσεις 1 εναντίον 1, 2 εναντίον 2, 3 εναντίον 3

Προπόνηση στην Ομαδική επιθετική τακτική

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
Παιχνίδια που οδηγούν στις συνεργασίες με τα άλλα παιδάκια.

Προσπάθεια «απογαλακτισμού» από την μαμά και το μπαμπά.

 

Προώθηση της μπάλας προς το καλάθι της επίθεσης

Σουτ στο καλάθι για να κερδίσουμε πόντους

Αποστάσεις 3 με 4 μέτρα

Κίνηση μακριά από την μπάλα και προς την μπάλα

Επιθετικό ριμπάουντ: Πάμε για καλάθι

Δεν υπάρχουν θέσεις στην επίθεση

Αρχίζουμε να περιορίζουμε την χρήση της άσκοπης ντρίπλας και να κατευθύνουμε τα παιδιά σε περισσότερη κίνηση χωρίς τη μπάλα.

 

Στο μίνι αρχίσουμε να περιορίζουμε τις ντρίπλες σε τρεις το πολύ.

 

Τα χέρια είναι πάντα έτοιμα για να έχουν επαφή με τη μπάλα.

 

Διδάσκουμε την έννοια του συγχρονισμού των κινήσεων σε σχέση με τους συμπαίκτες.

 

Αποστάσεις

Χρησιμοποίηση των γραμμών του γηπέδου για να μαθαίνουν τα παιδιά να παίζουν μέσα στο χώρο κρατώντας αποστάσεις και να μην τοποθετούνται στον ίδιο χώρο.

Ξεκινάμε από το 1 εναντίον 1, 2 εναντίον 2, 3 εναντίον 3 και 4 εναντίον 4.

Screens

Στην ηλικία των 11-12 μπορεί να διδαχθεί σαν βασική τεχνική δεξιότητα ξεκινώντας από το σκριν μακριά από την μπάλα. Σημασία έχει εκτός από την ηλικία πάντοτε και η ωρίμανση των παιδιών και ακόμα περισσότερο η προπονητική ηλικία των παιδιών. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλά παιδιά μπορεί να έχουν ξεκινήσει το μπάσκετ σε αυτό το στάδιο. Αν είναι αρχάριοι η δεξιότητα δεν διδάσκεται. Αλλά δεν είναι βασική μας έμφαση.

Απομόνωση (isolations)

Δεν δίνεται έμφαση στις απομονώσεις παικτών.

Η προπόνηση με υπεράριθμη επίθεση σε σχέση με ομάδες με τον ίδιο αριθμό παικτών στο ξεκίνημα ειδικά όταν παίκτες δεν έχουν αποκτήσει σε κατάλληλο βαθμό τις δεξιότητες ώστε παράλληλα να πάρουν και τις σωστές αποφάσεις. Είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί πρώτα η επίθεση.  Καλό είναι σε αυτό το επίπεδο να παίζουν τα παιδιά απέναντι σε ισοδύναμους αντιπάλους για να υπάρχει συναγωνισμός καθώς όπως ανέφερα παραπάνω δεν θέλουμε ακόμα η έμφαση να είναι στα mismatch.

 

Οι σωστές αποστάσεις μεταξύ των παικτών σε κάθε επιθετική διάταξη είναι πλέον σημαντική εικόνα μέσα στο γήπεδο. Κάθε κίνηση των παικτών και της μπάλας δεν γίνεται τυχαία αλλά αποσκοπεί στην αξιοποίηση της κατοχής κάθε ομαδικής επίθεσης.

 

Η χρήση της ντρίπλας σε κάθε επίθεση περιορίζεται στις δύο επαναλήψεις. Έτσι οι παίκτες θα προσανατολιστούν περισσότερο στο ομαδικό πνεύμα. Οι συμπαίκτες επιπλέον ξέροντας την δυνατότητα μόνο για δύο ντρίπλες, θα δημιουργήσουν με την κίνηση τους περισσότερες ευκαιρίες πάσας.

 

Ανάπτυξη του transition game.

 

Οι παίκτες χρησιμοποιούν την γραμμή του τρίποντου και την ρακέτα για να πάρουν σωστές αποστάσεις.

 

Τα σκριν σταδιακά μπαίνουν στην διδασκαλία σε ελεύθερη μορφή (όχι συστήματα). Πρώτα τα σκριν μακριά από την μπάλα και μετά το σκριν στην μπάλα.

 

Η διδασκαλία πλέον προσαρμόζεται στην απαίτηση να έχουν οι νεαροί παίκτες «καλές συνήθειες» ή αλλιώς «καλή νοοτροπία».

 

Ο προπονητής οφείλει να διδάσκει με αυτό το προσανατολισμό και όχι απλά να μιλάει στην προπόνηση.

 

Η επιλογές σε συνεργασίες 3 παικτών μετά τη πάσα είναι πλέον αντικείμενο κάθε προθέρμανσης μετά τη πρώτη φάση της προετοιμασίας:

1 Πάσα και κίνηση σε μία γωνία του γηπέδου.

2 Πάσα και προσπάθεια για παιχνίδι με πλάτη.

3 Πάσα και screen μακριά από τη μπάλα.

4 Πάσα και pick & roll.

 

Σε κάθε περίπτωση επιδιώκεται η τελειοποίηση των αντικειμένων από προηγούμενες μπασκετικές ηλικίες.

 

Τελειοποίηση των down/back/baseline/cross/ball

Και εισαγωγή flare, staggered ή double

Λογική του screen  (παίκτη ή χώρο)

 

Παιχνίδια απομόνωσης ανά  θέση μέσα από το 5 εναντίον 5

 

Έμφαση της επίθεσης.

 

Αξία της κατοχής.

 

Εκμετάλλευση των δυνατών σημείων στης ομάδας μας.

 

Εκμετάλλευση των αδυναμιών της άμυνας του αντιπάλου.

 

Mismatches – επίθεση στις αδυναμίες του αντιπάλου σε match ups ή στις αλλαγές.

 

Απομονώσεις – για εκμετάλλευση παίκτη που έχει πλεονέκτημα

Προπόνηση στην ομαδική αμυντική τακτική

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
Προσέγγιση στον έλεγχο του αντιπάλου χωρίς φάουλ.

 

Παιχνίδι 2 με 2 και 3 με 3 σε παιδιά που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις.

 

Εισαγωγή στις έννοιες «άμυνα στη μπάλα», «άρνηση πάσας», «βοήθεια στο συμπαίκτη».

 

Προς το τέλος της περιόδου παίζουν 3 με 3.

 

Βασικές έννοιες και αρχές άμυνας  

″Όλοι προσπαθούν″

Πότε και ποιόν παίζουμε άμυνα

Αμυντική στάση  (λυγισμένοι)

Άμυνα σε παίκτη με την μπάλα – ανάμεσα σε παίκτη και καλάθι

Άμυνα σε παίκτη χωρίς την μπάλα – μακριά του και προς το καλάθι 

Δεν παίζουμε άμυνα σε όλο το γήπεδο

Ανάπτυξη στα προηγούμενα με παιχνίδι 3 με 3 και αντίδραση στα κοψίματα του αντιπάλου.

 

Τοποθέτηση μεταξύ αντιπάλου και καλαθιού.

 

Εισαγωγή στους αμυντικούς κανόνες της ομάδας από το playbook.

 

Η άμυνα πρέπει να τηρεί 3 βασικούς κανόνες:

Προστασία του καλαθιού.

Πίεση στην μπάλα

Άμυνα στον παίκτη μου και την μπάλα.

 

Βασικές έννοιες και αρχές άμυνας  

″Όλοι προσπαθούν″

Στρατηγικές άμυνας στην μπάλα – ανάμεσα στον επιθετικό με σωστή τοποθέτηση και το καλάθι

Στρατηγικές άμυνας μακριά από την μπάλα- κοντά στον επιθετικό ευθύνης αλλά πάντα με οπτική επαφή με την μπάλα

Προς το τέλος του σταδίου διδάσκουμε το αμυντικό τρίγωνο (μπάλα-αμυντικός-επιθετικός παίκτης)

Επιστροφή με σπριντ στην άμυνα.

 

Ανάπτυξη στα προηγούμενα με παιχνίδι 4 με 4.

Αντιμετώπιση των screens από το playbook.

Στο παιδικό εισαγωγή στους κωδικούς επικοινωνίας και αλλαγές άμυνας σε σχέση με τις καταστάσεις του παιχνιδιού.

Πίεση στα 3/4 του γηπέδου.

Η προπόνηση με υπεράριθμη επίθεση σε σχέση με ομάδες με τον ίδιο αριθμό παικτών στο ξεκίνημα ειδικά όταν παίκτες δεν έχουν αποκτήσει σε κατάλληλο βαθμό τις δεξιότητες ώστε παράλληλα να πάρουν και τις σωστές αποφάσεις. Είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί πρώτα η επίθεση.

Καλό είναι σε αυτό το επίπεδο να παίζουν τα παιδιά απέναντι σε ισοδύναμους αντιπάλους για να υπάρχει συναγωνισμός καθώς όπως ανέφερα παραπάνω δεν θέλουμε ακόμα η έμφαση να είναι στα mismatch.

 

Ανάπτυξη στα προηγούμενα με παιχνίδι 5 με 5.

 

Κωδικοί επικοινωνίας και αλλαγές άμυνας σε σχέση με τις καταστάσεις του παιχνιδιού.

 

Πίεση στα 4/4 του γηπέδου.

 

·   Close outs

·   Άμυνα του post

 

Προπόνηση στην ανάπτυξη της παικτικότητας

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
O στόχος είναι να μάθουν τα παιδιά τις βασικές κινητικές δεξιότητες και απλές δεξιότητες του μπάσκετ, σε κατάλληλο περιβάλλον, με τους προπονητές και τους γονείς να έχουν θετική επίδραση στα παιδιά, ενθαρρύνοντας τα να διασκεδάζουν και να μαθαίνουν χωρίς την πίεση του αποτελέσματος.

 

Ανάπτυξη κωδικών επικοινωνίας.

 

Οι παίκτες πρέπει να σκέφτονται μόνοι τους μέσα στο παιχνίδι. Ο προπονητής πρέπει με τροποποιημένα παιχνίδια να δημιουργεί προβλήματα για τους αθλητές και να τους επιτρέπει να βρίσκουν μόνοι τους λύσεις. Δεν προσφέρουμε τις λύσεις χωρίς να επιτρέπουμε στα παιδιά να βρουν μόνοι τους τις λύσεις.

 

Η διαδικασία της διδασκαλίας είναι:

Εισαγωγή της δεξιότητας με παρουσίαση (1 εναντίον 0, 2 εναντίον 0, 3 εναντίον 3 κτλ).

Ο προπονητής παρέχει στους παίκτες διάφορες πιθανές λύσεις και τους αφήνει να πάρουν αποφάσεις.

Μετά οι παίκτες δουλεύουν στην δεξιότητα σε ασκήσεις. με άμυνα.

 

Τέλος οι παίκτες χρησιμοποιούν την δεξιότητα σε καταστάσεις παιχνιδιού (2 εναντίον 2, 3 εναντίον 3, 4 εναντίον 4 και σε 5 εναντίον 5).

 

Η τεχνική του μπάσκετ με λήψη αποφάσεων διδάσκεται περισσότερο με καταστάσεις  2 εναντίον 1, 3 εναντίον 2 και 4 εναντίον 3. Η επίθεση μαθαίνει να διαβάζει και να βρίσκει τον αμαρκάριστο παίκτη. Για παράδειγμα στο 2 εναντίον 1 ο επιθετικός πρέπει να αποφασίσει αν θα κάνει διείσδυση στο καλάθι ή θα πρέπει να πασάρει στον συμπαίκτη του ανάλογα με την θέση του αμυντικού.

 

Υπάρχει και περισσότερη πιθανότητα επιτυχίας που τονώνει την αυτοπεποίθηση των παικτών.

Τα προηγούμενα και στην αντιμετώπιση των screens.

 

Οι παίκτες πρέπει να σκέφτονται μόνοι τους μέσα στο παιχνίδι. Ο προπονητής πρέπει με τροποποιημένα παιχνίδια να δημιουργεί προβλήματα για τους αθλητές και να τους επιτρέπει να βρίσκουν μόνοι τους λύσεις. Δεν προσφέρουμε τις λύσεις χωρίς να επιτρέπουμε στα παιδιά να βρουν μόνοι τους τις λύσεις. Η διαδικασία της διδασκαλίας είναι:

Εισαγωγή της δεξιότητας με παρουσίαση (1 εναντίον 0, 2 εναντίον 0, 3 εναντίον 3 κτλ).

Ο προπονητής παρέχει στους παίκτες διάφορες πιθανές λύσεις και τους αφήνει να πάρουν αποφάσεις.

Μετά οι παίκτες δουλεύουν στην δεξιότητα σε ασκήσεις με άμυνα.

Τέλος οι παίκτες χρησιμοποιούν την δεξιότητα σε καταστάσεις παιχνιδιού (2 εναντίον 2, 3 εναντίον 3, 4 εναντίον 4 και σε 5 εναντίον 5).

Η τεχνική του μπάσκετ με λήψη αποφάσεων διδάσκεται περισσότερο με καταστάσεις  2 εναντίον 1, 3 εναντίον 2 και 4 εναντίον 3. Η επίθεση μαθαίνει να διαβάζει και να βρίσκει τον αμαρκάριστο παίκτη. Για παράδειγμα στο 2 εναντίον 1 ο επιθετικός πρέπει να αποφασίσει αν θα κάνει διείσδυση στο καλάθι ή θα πρέπει να πασάρει στον συμπαίκτη του ανάλογα με την θέση του αμυντικού. Υπάρχει και περισσότερη πιθανότητα επιτυχίας που τονώνει την αυτοπεποίθηση των παικτών.

Τελειοποίηση των αρχών του προηγούμενου σταδίου.

 

Όποιος παίζει άμυνα, δεν σταματά να επικοινωνεί.

 

Πάντα 5 παίκτες άμυνα (πλευρά μπάλας και βοήθειας).

 

Στρατηγικές περιστροφών και επαναφοράς .

 

Στρατηγικές άμυνας στα screens και στο pick-and-roll.

 

Στρατηγικές για παγίδες.

 

Αλλαγές άμυνας .

 

Ολοκλήρωση της άμυνας με ρημπάουντ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προπόνηση και φιλοσοφία – Βασικές έννοιες και αρχές

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
Η τεχνική δεν είναι η απλή εκτέλεση δεξιοτήτων του μπάσκετ αλλά περιλαμβάνει και λήψη αποφάσεων. Οι δεξιότητες έχουν νόημα όταν εφαρμόζονται μέσα στο παιχνίδι.

 

Η λήψη αποφάσεων είναι προπονήσιμη και ο προπονητής πρέπει να θέτει προβλήματα στους παίκτες για να βρίσκουν λύσεις.

 

Αν απλά λέει στους παίκτες συνεχώς τι να κάνουν δεν προωθεί  την βαθιά κατανόηση του παιχνιδιού.

 

Φυσικά ο προπονητής καθοδηγεί την διαδικασία αλλά πρέπει οι παίκτες να μάθουν να παίρνουν τις κατάλληλες αποφάσεις.

 

Στην ουσία είναι αυτό που αναφέρουν συχνά οι προπονητές σαν διάβασμα της επίθεσης ή της άμυνας.

 

Αξιολόγηση δηλαδή των επιθετικών ή αμυντικών αντιδράσεων σε μια κατάσταση του παιχνιδιού.

 

Tα παιδιά μαθαίνουν βασικές δεξιότητες του μπάσκετ περισσότερο μέσα από τροποποιημένα παιχνίδια με μικρό αριθμό παικτών παράλληλα με τις βασικές κινητικές δεξιότητες.

 

 

Δεν υπάρχουν στρατηγικές για γρήγορη επίθεση, καθυστέρησης, ζώνη, πιεστικές άμυνες. Ούτε ειδική προετοιμασία για τον αντίπαλο.

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε απλές μορφές εισαγωγής της μπάλας σε επαναφορά, τοποθέτηση στις εκτελέσεις των ελευθέρων βολών και του lump ball.

 

Σε αυτό το στάδιο χρησιμοποιούμε περισσότερο 3 εναντίον 3, σταδιακά περνάμε σε 4 εναντίον 4 και το 5 εναντίον 5 παραμένει περιορισμένο. Θέλουμε οι παίκτες να έχουν περισσότερες επαφές με την μπάλα και περισσότερο χώρο και ευκαιρίες για την εφαρμογή των δεξιοτήτων

Όλοι σκοράρουν

Επίθεση με βασικές αρχές.

Διάβασμα και αντίδραση στην άμυνα.

Αποστάσεις και σημεία τοποθέτησης παικτών ανάλογα με την διάταξη (3 με 4 μέτρα).

Εισαγωγή της skip πάσας.

Παιχνίδι 1-εναντίον-1 στο 5 εναντίον 5

Κοψίματα στο καλάθι, προς την μπάλα, στον χώρο και αναπλήρωση των κενών.

Εισαγωγή και ανάπτυξη του σκριν μακριά από την μπάλα και στην μπάλα.

Έμφαση στην διαρκή κίνηση μπάλας και παικτών.

Βασικές αρχές της διείσδυσης με ντρίπλα – κίνηση παικτών χωρίς την μπάλα.

Όλοι περνούν από όλες τις θέσεις.

Επιλογές του σουτ και εισαγωγή της έννοιας της επιλογής του σουτ σε σχέση με τον χρόνο και το σκορ.

Επιθετικό ριμπάουντ: Box out και καλάθι

Βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ των παικτών.

 

Ειδικές καταστάσεις

Οι παίκτες έχουν απλές τακτικές:

Για επαναφορά της μπάλας σε καταστάσεις πλάγιας επαναφοράς ή κάτω από το καλάθι

Στην τοποθέτηση των παικτών στην εκτέλεση ελευθέρων  βολών.

Στην τοποθέτηση στο jump ball.

Oι καλά προπονημένες ομάδες έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

 

Παίζουν με ένταση

Παίζουν με ανιδιοτέλεια

Παίρνουν καλές αποφάσεις

Επιλέγουν σουτ με υψηλά ποσοστά ευστοχίας

Μοιράζονται την μπάλα

Προστατεύουν την μπάλα

Αμύνονται επίμονα και ασταμάτητα

Παίζουν επιθετικά (διεκδικούν)

Επιδεικνύουν πνευματική δύναμη

Ανταγωνίζονται

 

Πρέπει να δίνεται έμφαση σε αυτά τα χαρακτηριστικά για να εστιάζουν οι νεαροί παίκτες στην απόδοση τους και όχι μόνο απλά στο αποτέλεσμα. Οι παίκτες πρέπει να εστιάζουν στην απόδοση για να αξιολογούν την επιτυχία. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά πρέπει να καλλιεργούνται στις ασκήσεις και στα διπλά στην προπόνηση και στα παιχνίδια.

 

Οι προπονητές πολύ συχνά τονίζουν τα αρνητικά επισημαίνοντας τα λάθη. Αντί να εστιάζουν στα λάθη καλύτερα είναι να  σχολιάζουν τα θετικά. Να επιβραβεύουν τα θετικά παρά να τιμωρούν τα αρνητικά. Όταν ένας παίκτης βγαίνει σωστά από ένα σκριν και επιχειρεί σουτ και αστοχεί τότε είναι καλύτερο να επισημάνουμε την καλή εκμετάλλευση του σκριν παρά να τον επιπλήξουμε για το άστοχο σουτ. Οι παίκτες τις γνωρίζουν σχεδόν πάντα ότι έκαναν λάθος. Απλά τις περισσότερες φορές δεν ξέρουν γιατί έκαναν το λάθος.  Οπότε είναι ευκαιρία να τους διδάξουμε. Το θέμα είναι να βοηθάμε τους νεαρούς παίκτες να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να μαθαίνουν από τα λάθη τους.

 

Προπόνηση στην άμυνα ζώνης

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
 

 

 

Στην ηλικία αυτή έχουμε και την άμυνα ζώνης οπότε εφαρμόζουμε βασικές αρχές εναντίον ζώνης.

Εφαρμόζουμε τις αρχές της επίθεσης του man-to-man και εναντίον ζώνης και εξηγούμε στους παίκτες γιατί αυτό μπορεί να λειτουργήσει.

Η αποστάσεις, η διείσδυση, τα κοψίματα, το κλείδωμα, η περιστροφή της μπάλας, οι προσποιήσεις πάσας και τα σκριν λειτουργούν εναντίον της άμυνας ζώνης όπως και στο man-to-man.

 

 

Όταν παίζουμε άμυνα ζώνης

 

Επικοινωνία σε κάθε πάσα.

 

Κίνηση σε κάθε πάσα.

 

Χέρια ψηλά και ενεργητικά για κάλυψη οπτικού πεδίου και κάλυψη χώρου και γραμμών πάσας .

 

Άρνηση μπάλας στο high post.

 

Σωστές αποστάσεις – δε θέλουμε 2 αμυντικούς στην μπάλα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προπόνηση στην πιεστική άμυνα – διάσπασή της, στις μεγάλες ηλικίες

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
Απλή αναφορά στο ρόλο του παίκτη όταν δεν έχει τη κατοχή της μπάλας.

 

Να κατανοήσουν τα παιδιά ότι έχουν έναν αντίπαλο να μαρκάρουν και να προσέχουν και τη μπάλα.

 

Ο τρόπος μαρκαρίσματος μεταβάλλεται συνέχεια μέσα στο παιχνίδι.

 

Πιεστική άμυνα μετά τη κεντρική γραμμή.

 

Κατανόηση των νεαρών αθλητών της αμυντικής προσπάθειας ως σημαντικού μέρους της μπασκετικής ικανότητας.

 

Κατανόηση των προβλημάτων που μπορεί να αποφέρει η πιεστική άμυνα σε σχέση με τα φάουλς και την φυσική κατάσταση.

 

Γνώση της νοητής γραμμής της μπάλας.

Απαγόρευση της παγίδας σε αυτό το στάδιο.

 

Εισαγωγή για το επόμενο στάδιο στα αμυντικά γλιστρήματα σε 1 με 1.

 

Προσπάθεια για κλέψιμο της μπάλας μετά τη κεντρική γραμμή.

 

 

Οριοθέτηση των αρχών της πιεστικής άμυνα.

 

Επικοινωνία στην άμυνα

 

Πάντα 5 παίκτες άμυνα (πλευρά μπάλας και βοήθειας)

 

Στρατηγικές περιστροφών και επαναφοράς

 

Στρατηγικές άμυνας στα σκριν και στο pick-and-roll

 

Στρατηγικές για παγίδες

 

Αλλαγές άμυνας

 

Ολοκλήρωση της άμυνας με ριμπάουντ

Man-to-man ή ζώνη.

 

Στόχοι:

 

Ξεκίνημα πρώτης γραμμής άμυνας.

 

Παγίδες.

 

Καθυστέρηση.

 

Άμυνα μετά το press.

 

Επίθεση v pressing

 

Αποφυγή πλάγιων γραμμών

Αποστάσεις

Καλός χειρισμός μπάλας

Προσποιήσεις

Επιλογές πάσας

Χρήση των screens

Εισαγωγική πάσα

 

Επιλογή διάταξης που ταιριάζει στο υλικό μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προπόνηση στo 1 v 1

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
Σε απλές μορφές.

Επίθεση τριπλή απειλή.

Άμυνα μεταξύ μπάλας και καλαθιού.

 

Βασική αμυντική στάση.

 

 

Ανάπτυξη του 1 εναντίον 1 και από δυναμικά ξεκινήματα εκτός από στατικό ξεκίνημα.

Επίσης καλό είναι ο επιθετικός σε αρκετές ασκήσεις να έχει το δικαίωμα να κάνει πάσα επιστροφής στον προπονητή για να μην γίνονται σουτ με οποιοδήποτε τρόπο αλλά να μαθαίνει ο παίκτης ότι έχει και εναλλακτική λύση την πάσα.

Θέση τριπλής απειλής παράλληλη τοποθέτηση στο καλάθι και διάβασμα της άμυνας.

Προσποιήσεις με μπάλα και με τα πόδια (μικρές και γρήγορες).

 

Στρατηγική

 

Βασικές έννοιες και αρχές επίθεσης

″Όλοι σκοράρουν″

Τα παιδιά σε αυτό το επίπεδο πρέπει να συμμετέχουν ισοδύναμα σε παιχνίδια σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να βελτιώνουν τις δεξιότητες τους.

Απλή επίθεση με στόχο την επίτευξη καλαθιού

Κεφάλι ψηλά: Βλέπουμε παίκτες και καλάθι

Παιχνίδι 1-εναντίον-1

Αποστάσεις (3-4 μέτρα)

Πάσα και κόψιμο (give and go)

Κοψίματα και αναπλήρωση χώρων (cut and replace)

Διάβασμα της άμυνας για επίθεση και καλάθι

Ριμπάουντ: Πάμε για καλάθι

Περισσότερος χρόνος αφιερώνεται στην επίθεση σε σχέση με την άμυνα σε αυτό το επίπεδο.

 

 Ανάπτυξη της ικανότητας του 1-εναντίον-1 με διαφορετικούς τρόπους και από διαφορετικές θέσεις (από ζωντανή ντρίπλα, από στατική θέση, με προσποιήσεις για διείσδυση ή σουτ, (jab steps, shot fakes), στο low post και συνδυασμούς προσποιήσεων.

Στροφές στο καλάθι επιθετικά με απειλητική διάθεση.

Διάβασμα της άμυνας και σωστή επιλογή αντίδρασης. Οι παίκτες πρέπει να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τις προθέσεις τις άμυνας και να αντιδρούν ανάλογα.

Η κατάσταση 1 εναντίον 1 θέλουμε να είναι στα πλαίσια τα 5 εναντίον 5.

Αν και οι παίκτες πρέπει να παίζουν σε κάθε θέση δίνεται έμφαση στην εξειδίκευση ανά θέση στο 1 εναντίον 1.

Χρήση κινήσεων sweeps, cross over

Προσποιήσεις με jab step, προσποιήσεις για σουτ

1 εναντίον 1 από ντρίπλα

Συνδυασμοί κινήσεων

Έλεγχος του αμυντικού στο 1 εναντίον 1

Τελειώματα – μέση απόσταση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προπόνηση στις κινήσεις του post

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
Το ποστάρισμα και το κλείδωμα

Δεν το αποφεύγουμε αλλά δεν δίνουμε μεγάλη έμφαση.

Όλοι οι παίκτες μαθαίνουν να χρησιμοποιούν το σώμα τους για να κλειδώσουν το αμυντικό.

Είναι βασικό οι παίκτες να αναγνωρίσουν πότε θα γίνει η πάσα και να τοποθετηθούν κατάλληλα ώστε να περιορίσουν την κίνηση του αμυντικού χρησιμοποιώντας την σωστή τεχνική.

Οι παίκτες σαν αμυντικοί πρέπει να μάθουν αντίστοιχα να αποφεύγουν την κίνηση του κλειδώματος.

Είναι σημαντικό εδώ να γνωρίζουμε ποια παιδιά δεν έχουν την φυσική ανάπτυξη.

Οι παίκτες μαθαίνουν να πασάρουν στο πόστ με ψηλές πάσες, λόμπες, σκαστές πάσες και να δημιουργούν τρίγωνο και να κινηθεί η μπάλα πριν γίνει η πάσα.

Οι παίκτες παίζουν με απλούς τρόπους στο πόστ με έμφαση στο 1 εναντίον 1 .

Τέλος μαθαίνουν να κάνουν πάσες από την εσωτερική θέση στην περιφέρεια.

Ντρίπλα ανάμεσα από τα πόδια (crab dribble)

Drop step & jump hook ή baby hook

Κίνηση up and under

Χρησιμοποίηση διπλών πίβοτ

Κινήσεις με πρόσωπο

Υποδοχή με την πλάτη στην baseline και ραχιαίο πίβοτ για κινήσεις με πρόσωπο ή σου

Παιχνίδι από την baseline ανάμεσα στην ρακέτα και την γραμμή του τρίποντου (short corner) με σουτ ή 1 εναντίον 1

Παιχνίδι από το high post με σουτ, κόψιμο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προπόνηση στην ικανότητα της διείσδυσης

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Εισαγωγή στο ρόλο της ντρίπλας προς το αντίπαλο καλάθι.

 

Εισαγωγή στο «διάβασμα» του αντιπάλου.

 

Προκαταρτικές ασκήσεις με στεφάνια και σκάλα δαπέδου για τη βελτίωση της συναρμογής στα άκρα των παιδιών.

 

Συνέχιση των αρχών που τέθηκαν στη προηγούμενη ηλικία.

 

Παιχνίδι εναντίον 2 αντιπάλων όπου υπάρχει η ικανότητα.

 

Τελειοποίηση βασικών αρχών σε περίπτωση διείσδυσης

Περιστροφές περιφερειακών στην διείσδυση

Κίνηση των ποστ στην διείσδυση

Κίνηση ή slide σε αφύλακτο σημείο του γηπέδου

5 εναντίον 0 επίθεση διάβασμα και αντίδραση

Πάσα στον παίκτη που κάνει back door / γωνία / 45 / safety (δεξιά και αριστερά)

Κανόνας της baseline (τελικής γραμμής) πάντα παίκτης εκεί (εξαίρεση στην περιστροφή)

Παίκτης ασφάλεια πάντα πίσω από το παίκτη της διείσδυσης

Συνεργασίες 2 παικτών – οι υπόλοιποι διαβάζουν την μπάλα

Εκτός από τον παίκτη με την μπάλα οι υπόλοιποι έχουν μόνο 1 επιλογή

 

 

 

 

 

 

 

Προπόνηση εναντίον ζώνης

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
 

 

 

 

 

Τοποθέτηση των παιδιών στα κενά της άμυνας.

 

Γρήγορες μεταβιβάσεις της μπάλας.

 

Αποφυγή άσκοπης ντρίπλας.

 

Προσπάθεια για transition πριν τοποθετηθεί η άμυνα στις θέσεις της.

 

Τοποθέτηση των παιδιών που είναι ήδη καλοί σουτέρ σε θέση περιφερειακής απειλής.

Επίθεση στην ζώνη με αρχές man-to-man.

Βασικές αρχές ζώνης.

Επίθεση στα κενά της ζώνης

Αλλοίωση του σχηματισμού της ζώνης.

Κοψίματα από την πλάτη της άμυνας .

Skip and pin πάσες και μεταφορά της μπάλες στις δύο πλευρές του γηπέδου

Μπάλα στο high post.

Οι πόστ κάνουν σκριν και ψάχνουν ευκαιρίες για κλείδωμα.

Προετοιμασία για ζώνες προσαρμογής και σύνθετες ζώνες.

Αιφνιδιασμός εναντίον ζώνης.

 

 

 

 

 

Προπόνηση εναντίον πιεστικών αμυνών

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
Προσπάθεια για αντιμετώπιση χωρίς να πανικοβάλλεται η ομάδας μας.

 

Προετοιμασία σχεδόν σε κάθε προπονητική μονάδα για διάσπαση πιεστικής άμυνας, τόσο σε τακτικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο.

 

Βασικές αρχές:

·   Αποφυγή πλάγιων γραμμών

·   Αποστάσεις

·   Η μπάλα στους καλού χειριστές

·   Πάσα με ψυχραιμία

·   Κοψίματα προς το καλάθι

·   Επιλογές screens

·   Σκοπός η επίτευξη καλαθιού

·   Εισαγωγή της μπάλας από τη τελική γραμμή

·   Οι παίκτες χωρίς τη μπάλα παρέχουν βοήθεια στο χειριστή της.

 

Η διδασκαλία κάθε ενέργειας γίνεται στην αρχή με περπάτημα και σταδιακά αυξάνεται η ταχύτητα.

 

Η αμυντική προσπάθεια στην αρχή είναι εικονική και στη συνέχεια πραγματική.

 

 

 

Διάσπαση – διάταξη.

 

Βασικές αρχές – επανάληψη

 

Επίθεση άμεσα ή σετ επίθεση.

 

 

 

Προπόνηση στο επιθετικό transition

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
Βασικές έννοιες στο transition

Η προώθηση της μπάλας στον αιφνιδιασμό γίνεται μέσα από τις αρχές του παιχνιδιού και δίνεται σε όλους η ευκαιρία να κατεβάσουν την μπάλα όπως και να αμυνθούν στην μπάλα.

 

Διδασκαλία τρεξίματος χωρίς τη μπάλα στα χέρια.

 

Τρέξιμο μετά από ελεύθερη βολή.

 

Καταστάσεις 2 με 1 & 3 με 1.

 

Κατάσταση 3 με 2.

 

Παιχνίδι χωρίς δικαίωμα ντρίπλας για βελτίωση της ομαδικότητας στη ταχύτητα του transition.

Ανάπτυξη της έννοιας των διαδρόμων και πρώτης πάσας στον αιφνιδιασμό.

Αναγνώριση πλεονεκτήματος στον αιφνιδιασμό και επιλογές σε πρωτεύουσες καταστάσεις. Προώθηση της μπάλας στο παίκτη που βρίσκεται μπροστά και έχει πλεονέκτημα.

Γρήγορο τρέξιμο και προώθηση της μπάλας εμπρός με εκμετάλλευση του πλάτους του γηπέδου.

Διάβασμα και επιλογή της κατάλληλης αντίδρασης.

Όλοι οι παίκτες περνούν από όλες τις θέσεις.

Έμφαση στην κίνηση της μπάλας.

Βασικές αρχές.

Λήψη αποφάσεων.

Σκορ και χρόνος .

Συγκεκριμένη πεντάδα.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

·         Ανάπτυξη

·         Ρυθμός

·         Ρόλοι

Πρώτο κύμα του αιφνιδιασμού.

Δεύτερο κύμα του αιφνιδιασμού.

 

Περίπτωση δεύτερης (εναλλακτικής)πάσας outlet – νέοι ρόλοι αν γίνει

Trailer – που τρέχει.

 

Αποστάσεις και ισορροπία.

 

Θέσεις περιφερειακών και ποστ στην επίθεση.

 

Μεταφορά της μπάλας.

 

Πρωτεύουσες επιλογές.

 

Δευτερεύουσες επιλογές.

 

 

 

Προπόνηση στο αμυντικό transition

Τζούνιορ Προμίνι

Μίνι

Παμπαιδικό

Παιδικό

Εφηβικό-Νέοι
 

Επιστροφή των παιδιών πίσω από τη κεντρική γραμμή και ανάληψη των αντιπάλων τους.

 

Σταδιακά οι ασκήσεις σε μορφή 2 με 2, 3 με 3.

Εισαγωγή και ανάπτυξη της έννοιες της αμυντικής ισορροπίας με στρατηγικές για το επιθετικό ριμπάουντ και των παικτών που είναι υπεύθυνοι για την αμυντική ισορροπία (safety).

Αμυντική προστασία του καλαθιού.

Αναχαίτιση της μπάλας.

Αμυντικές υπευθυνότητες (επικοινωνία, ρόλοι, καλάθι και μπάλα).

Σπριντ στην άμυνα στις επιστροφές μέχρι το κέντρο και μετά στροφή για οπτική επαφή με την μπάλα.

Τοποθέτηση στις γραμμές πάσας και σταμάτημα της μπάλας σε συγκεκριμένα σημεία.

Επικοινωνία.

Υπευθυνότητες.

Που ξεκινά η αμυντική πίεση στην μπάλα – σταμάτημα.

 

Στρατηγικές αμυντικές επιλογές

 

·    Παγίδες.

·    Που οδηγούμε.

·    Run and jump.

·    Ποιος κατεβάζει μπάλα.

·   Καταστάσεις scramble ή μειονεκτήματος.